Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Peugeot 208
Autovisie test niet alleen elektrische auto’s op hun actieradius en verbruik, ook bij benzine en hybride auto’s meten we wat ze in praktijk verbruiken. Ditmaal testen we hoe zuinig de Peugeot 208.
Het verschil tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke verbruik is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde verbruik in de praktijk met bijvoorbeeld airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe zuinig de auto echt is.
Peugeot 208
Autovisie rijdt de Peugeot 208 met de mild-hybride aandrijflijn. Deze bestaat uit een 1,2-liter driecilinder die gekoppeld is aan een automaat met daarin en elektromotor verwerkt. De aandrijflijn is goed voor 136 pk en 230 Nm aan koppel.
Het daadwerkelijke verbruik
Op papier verbruikt de Peugeot 208 4,6 liter per 100 kilometer. Met een tankinhoud van 44 liter zou de fransman een actieradius van 846 kilometer moeten halen. In praktijk is dit echter iets minder.
Peugeot 208 | |
---|---|
WLTP-verbruik gemiddeld | 4,6 l/100 km |
Gemeten verbruik | 5,2 l/100 km |
Actieradius | 846 km |
Milieulabel | A |
CO2-emissie | 104 g/km |
De Peugeot 208 haalde op de ecorun 1 op 19,2 (5,2 liter op 100 kilometer). Dat is iets meer dan Peugeot opgeeft, maar geen slechte scoren. Zijn elektromotor is geïntegreerd in zijn zesbak met dubbele koppeling en dient vooral ter ondersteuning van de driecilinder. Je kunt heel kort emissieloos rijden, maar je voelt vooral het extra duwtje tijdens accelereren. De zesbak laat de schakelmomenten voelen en hij wisselt niet zo snel als de dubbelekoppelingsbakken van de concurrentie.
Vooral het terugschakelen tijdens vertragen op lage snelheid gaat houterig en niet vloeiend genoeg. Als je van het gas afstapt voelt je ook het toenemende remvermogen van de elektromotor als hij aan het recupereren gaat om de 48 volt-accu weer vol te stoppen.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de dubbeltest. Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
Wil je alles weten over de Peugeot 208? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen de Renault Clio.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Toyota Corolla Cross
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Renault Symbioz
-
Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Golf: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Mitsubishi ASX
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Jeep Avenger
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-3008
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault Scenic
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Suzuki Swift
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de MG 3
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Volkswagen T-Cross