Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
Rijdt zo’n BMW i5 Touring ook een beetje als een échte BMW? En welke onderstelopties moet je hebben?
Op de eerste vraag kunnen we, ondanks die elektrische aandrijving, inmiddels wel een volmondig ‘ja’ formuleren. Geen verrassing natuurlijk, aangezien we sinds de i4 eigenlijk al weten dat de rijbeleving zit in meer dan alleen de aandrijflijn.
BMW i5 Touring goed in balans
Waar de i4 in bepaalde configuraties nog aanvoelde alsof er (te?) veel massa bovenop de achteras geconcentreerd was, is de grotere i5 beter in balans. Niet zo verbluffend als de i7, die met alle onderstelopties aangevinkt zowat de regelboeken der chassistechnologie herschrijft, maar gewoon goed.
Of het (net zoals bij de 7-serie) qua wegligging en weggedrag zelfs béter is dan versies met verbrandingsmotor, hopen we in de toekomst nog te kunnen uitvogelen. Tot die tijd is de conclusie in elk geval dat de rijeigenschappen, zoals het hoort in een BMW, een voorname reden zijn om de i5 boven de uiteenlopende concurrenten te verkiezen. En dat nota bene met een- volledig standaard onderstel.
Conventionele dempers, geen vierwielbesturing
Zelfnivellerende luchtvering is op elke BMW i5 Touring standaard, verder moet onze duurtester het doen met conventionele dempers. Vierwielbesturing zit er niet op, de variabele rolstabilisatoren zijn sowieso niet op de eDrive40 leverbaar.
Zelfs met de optionele 20-inch wielen en het 8 millimeter verlaagde M Sport-onderstel blijft het afrolcomfort ruim binnen het toelaatbare, ook al zit er wel enige stugheid in om de 2.180 kilo (leeg) te dragen. Zelfs volledig beladen (waarbij de bandendruk tot wel 0,8 bar omhoog moet) worden korte oneffenheden niet overdreven hard doorgegeven.
premiumDuurtest: Autovisie verwelkomt BMW i5 Touring in de garage
Met- name lovenswaardig is echter de manier waarop de achteras van de BMW i5 Touring aan de grond genageld blijft op hoge snelheden en in het vlottere bochtenwerk. Ook de rechtuitstabiliteit blijft onwrikbaar. Iets van toegenomen lichtheid in de besturing is met een afgeladen volle bagagebak wel voelbaar, maar echt onderstuurd wordt het nooit.
Verlangen niet naar optionele techniek
Het enige probleem voor BMW is dat het standaardonderstel ons geen moment doet verlangen naar optionele techniek. Die hebben we tijdens de introducties van de i5 Sedan en Touring in diverse configuraties kunnen proberen. De eDrive40 Touring met vierwielbesturing en adaptieve dempers voegt een aangenaam randje lichtvoetigheid en wendbaarheid aan het geheel toe, maar je kunt ook best zonder.
De vierwielbesturing maakt het zetmoment van de achteras nog korter en de besturing spitser, zodat de auto vooral lichter aanvoelt. De meesturende achteras heeft tijdens krappe manoeuvres op parkeersnelheid nog de meeste toegevoegde waarde.
De M60 met alles erop en eraan laat gevoelsmatig nog een paar honderd kilo als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar de momenten dat je daar in Nederland van kunt profiteren, zijn echter even zeldzaam als dagen waarop sneeuw valt.
Jammer voor de fabriek, maar ons advies is om de hand op de knip te houden en bij een eDrive40 gewoon te gaan voor een BMW i5 Touring met standaardonderstel.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen
-
Dit is wanneer je de eerste waterstofauto van BMW kunt verwachten
-
Deze elektrische BMW koop je voor minder dan 15.000 euro
-
BMW stoot Tesla van troon en verkoopt meer elektrische auto’s in Europa
-
Zou jij 19 euro per maand betalen voor een BMW-optie die je al hebt?
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
BMW moet megabedrag betalen nadat soft close-deur duim afhakt
-
Cabriotest: BMW Z4 M40i – met heerlijke zescilinder
-
DTM-winnaar krijgt update: dit is de BMW M4 GT3 Evo
-
Let op, met deze BMW-motoren houdt politie je voortaan staande