Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Test Vandaag
Leestijd: 3 minuten

Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?

Rijdt zo’n BMW i5 Touring ook een beetje als een échte BMW? En welke onderstelopties moet je hebben?

Op de eerste vraag kunnen we, ondanks die elektrische aandrijving, inmiddels wel een volmondig ‘ja’ formuleren. Geen verrassing natuurlijk, aangezien we sinds de i4 eigenlijk al weten dat de rijbeleving zit in meer dan alleen de aandrijflijn.

BMW i5 Touring goed in balans

Waar de i4 in bepaalde configuraties nog aanvoelde alsof er (te?) veel massa bovenop de achteras geconcentreerd was, is de grotere i5 beter in balans. Niet zo verbluffend als de i7, die met alle onderstelopties aangevinkt zowat de regelboeken der chassistechnologie herschrijft, maar gewoon goed.

BMW i5 Touring
(Afbeelding: Autovisie)

Of het (net zoals bij de 7-serie) qua wegligging en weggedrag zelfs béter is dan versies met verbrandingsmotor, hopen we in de toekomst nog te kunnen uitvogelen. Tot die tijd is de conclusie in elk geval dat de rijeigenschappen, zoals het hoort in een BMW, een voorname reden zijn om de i5 boven de uiteenlopende concurrenten te verkiezen. En dat nota bene met een- volledig standaard onderstel.

Conventionele dempers, geen vierwielbesturing

Zelfnivellerende luchtvering is op elke BMW i5 Touring standaard, verder moet onze duurtester het doen met conventionele dempers. Vierwielbesturing zit er niet op, de variabele rolstabilisatoren zijn sowieso niet op de eDrive40 leverbaar.

Zelfs met de optionele 20-inch wielen en het 8 millimeter verlaagde M Sport-onderstel blijft het afrolcomfort ruim binnen het toelaatbare, ook al zit er wel enige stugheid in om de 2.180 kilo (leeg) te dragen. Zelfs volledig beladen (waarbij de bandendruk tot wel 0,8 bar omhoog moet) worden korte oneffenheden niet overdreven hard doorgegeven.

premiumDuurtest: Autovisie verwelkomt BMW i5 Touring in de garage

Met- name lovenswaardig is echter de manier waarop de achteras van de BMW i5 Touring aan de grond genageld blijft op hoge snelheden en in het vlottere bochtenwerk. Ook de rechtuitstabiliteit blijft onwrikbaar. Iets van toegenomen lichtheid in de besturing is met een afgeladen volle bagagebak wel voelbaar, maar echt onderstuurd wordt het nooit.

Verlangen niet naar optionele techniek

Het enige probleem voor BMW is dat het standaardonderstel ons geen moment doet verlangen naar optionele techniek. Die hebben we tijdens de introducties van de i5 Sedan en Touring in diverse configuraties kunnen proberen. De eDrive40 Touring met vierwielbesturing en adaptieve dempers voegt een aangenaam randje lichtvoetigheid en wendbaarheid aan het geheel toe, maar je kunt ook best zonder.

De vierwielbesturing maakt het zetmoment van de achteras nog korter en de besturing spitser, zodat de auto vooral lichter aanvoelt. De meesturende achteras heeft tijdens krappe manoeuvres op parkeersnelheid nog de meeste toegevoegde waarde.

BMW i5 Touring
(Afbeelding: Autovisie)

De M60 met alles erop en eraan laat gevoelsmatig nog een paar honderd kilo als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar de momenten dat je daar in Nederland van kunt profiteren, zijn echter even zeldzaam als dagen waarop sneeuw valt.

Jammer voor de fabriek, maar ons advies is om de hand op de knip te houden en bij een eDrive40 gewoon te gaan voor een BMW i5 Touring met standaardonderstel.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.