Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Test 11 jul 2023
Leestijd: 3 minuten

Elektrische Rolls-Royce Spectre: de beste creatie ooit van het merk?

Een Rolls-Royce is altijd een monument van overdaad en ultieme luxe. Toch gaan ze nu ook elektrisch. Is de Spectre net zo goed als de modellen met V12 en is hij zo superieur en comfortabel als je van een Rolls-Royce mag verwachten? De eerste test geeft het antwoord.

Een van de oprichters van Rolls-Royce, Charles Rolls wist het 123 jaar geleden al: een elektrische aandrijflijn zou ideaal zijn. Geen rook en vieze handen meer. Dat riep hij nadat hij een rit had gemaakt in een elektrische auto. Inderdaad, je leest het goed die bestonden toen ook al. Alleen Rolls-Royce vond toen de tijd nog niet rijp omdat goede laadmogelijkheden ontbraken. Dat strookte niet met de missie van Rolls-Royce want die wilde het allerbeste bieden, een auto die in alle opzichten moeiteloos presteerde.

Eerst Rolls-Royce, dan pas EV

De technisch directeur van het meest legendarische merk uit de historie van de traditionele auto-industrie, Dr. Mihiar Ayoubi hanteert nog steeds diezelfde heldere merkfilosofie van toen. De Spectre moest dus allereerst een Rolls-Royce zijn, dat het ook het eerste volledig elektrische serie-model is kwam daarna. Deze Spectre moet dus ook moeiteloos presteren, hoge prestaties leveren, de best mogelijke bouwkwaliteit hebben en vooral supercomfortabel over de weg zweven. Die extreem comfortabele rijeigenschappen noemt Rolls-Royce ook wel waftability. Een vliegende-tapijt-gevoel realiseren met een 2890 kg zware elektrische coupé was op zijn zachtst gezegd een uitdaging.

Rolls-Royce Spectre 1
(Afbeelding: Rolls-Royce)

Als je hem zo ziet staan lijkt hij als twee druppels water op een andere Rolls-Royce model, de Wraith. Die heeft diezelfde stoere rug. Toch is de koets van deze coupé helemaal nieuwe en staat hij op het modulaire platform uit de luxury architecture reeks. De Spectre is zo’n twintig centimeter langer dan de Wraith met een wagenlengte van 547,5 cm. De wielbasis van deze echte vierzitter is zo’n tien centimeter langer en meet 321 cm. Volgens Rolls-Royce moet je de Spectre meer zien als spirituele opvolger van de Phantom Coupé.

Geen records voor de Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce gaat er al jarenlang prat op dat ze de beste auto’s ter wereld bouwen maar dat is niet hetzelfde als records breken. Ze gaan niet voor de grootste accu op aarde, of voor grootste afstand op een acculading. Nee ze gaan voor absolute topkwaliteit en de meest comfortabele rijervaring. Met de accu die een netto capaciteit van 102 kWh heeft kom je dan maximaal 540 km ver volgens de WLTP-norm. Snelladen gaat met een maximumsnelheid van 195 kW. En nu we het toch over cijfers hebben, de Spectre sprint in 5,4 seconden van 0-100 km/h en heeft een topsnelheid van 250 km/h dankzij een 584 pk en 900 Nm sterk duo elektro-motoren.

Die actieradius en prestaties vinden de Rolls-Royce klanten voldoende bleek uit onderzoek van deze topfabrikant. Vergeet niet dat de gemiddelde Rolls-Royce eigenaar minimaal vijf auto’s heeft. De klanten gaven vooral aan dat ze het heerlijk vonden dat ze nooit meer in het openbaar hoeven te tanken maar nu met maximale privacy thuis kunnen laden. Die luxeervaring is vanaf nu verkrijgbaar voor net geen 400.000 euro.

Kijk de video of abonneer je op het YouTube-kanaal van Autovisie voor onze volledige testervaringen.

Spectre

Rolls-Royce

9 Score

Pluspunten

  • Traditioneel maar modern en gestroomlijnd design
  • Voldoende actieradius en laadsnelheid
  • Uiterst comfortabele rijeigenschappen
  • Zeer beschaafde aandrijflijn
  • Veel handwerk en luxe

Minpunten

  • Zwaar
  • Uiterlijk onderscheid met de Wraith is klein

Een Rolls-Royce is altijd een monument van overdaad en ultieme luxe. Toch gaan ze nu ook elektrisch. Is de Spectre net zo goed als de modellen met V12 en is hij zo superieur en comfortabel als je van een Rolls-Royce mag verwachten? Uit de eerste test blijkt van wel.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.