Ford Explorer: een Volkswagen ID.4 met ballen
Met techniek van de Volkswagen ID.4 en een echt Amerikaanse naam moet de Ford Explorer Europa gaan veroveren. Kansrijk?
De Ford Explorer markeert een keerpunt voor het merk met de blauwe ovaal. Het zit in een belangrijke overgangsfase waarin het afscheid neemt van klinkende namen als de Fiesta, Focus en Mondeo. Dat waren de echte volumemodellen van Ford en voor de grote verkoopaantallen moet nu een elektrische crossover gaan zorgen met de naam Explorer.
De Ford Explorer heeft een eigen gezicht
De Ford Explorer is een iconische naam uit Amerika en Ford gaat zijn Amerikaanse roots meer benadrukken. De Mustang Mach-e is daarvan een goed voorbeeld. Nu komt daar deze Explorer op het platform van de Volkswagen ID.4 bij en binnenkort volgt de Capri op ID.5-basis. Bestaande componenten of niet, de Explorer heeft wel een heel eigen gezicht gekregen en doet visueel niet aan de Volkswagen denken. Dat is overtuigend gedaan.
Ford Explorer is goed geprijsd
De Ford Explorer komt met drie accupakketten met 52, 77 en 79 kWh. De vermogens variëren van 170 pk tot en met 340 pk. Dat zijn allemaal bekende getallen van Volkswagen. De belangrijkste versie is de 286 pk sterke Explorer Extended Range met een prijs van 45.950 euro.
Rijtest Polestar 3: een luxewagen en performance-SUV tegelijk?
De fiscale waarde is 44.800 en dat betekent dat de particuliere koper in aanmerking komt voor 2.950 euro overheidssubsidie. Deze 4,47 meter lange crossover heeft een accu van 77 kWh en een bereik van 602 kilometer. Hij valt met zijn lengte overigens tussen de ID.3 en ID.4 in.
Royale uitrusting
De Ford Explorer heeft twee uitrustingsniveaus. De basisversie bezit eigenlijk al alle wensbare items op het gebied van comfort, veiligheid en luxe. Alleen een warmtepomp is een optie van 1.200 euro. Voor 4.000 euro extra is er de Premium-uitvoering met 20-inch wielen, kunstleer, een opgewaardeerd audiosysteem en led-matrix koplampen. Niet per se nodig, want de basisversie vormt het beste aanbod. Ter verduidelijking: een vergelijkbare ID.4 is 3.500 euro duurder.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Wees er snel bij: EV-subsidie stopt dit jaar en de pot is bijna leeg
-
Wauw! Man bouwt waanzinnige Tesla Roadster van Model 3
-
Porsche Taycan-klanten krijgen het erg zwaar
-
Vet! Amerikaanse politie rijdt voortaan in deze dikke EV
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Helft Nederlanders moet niks hebben van gebruikte elektrische auto
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Duurtest Volvo EX30: zo ervaren niet-autoliefhebbers de EV
-
Tesla Model X in garage vat plots vlam na overstroming
-
Leapmotor C10: Stellantis haalt ruime EV uit China naar Nederland
-
Prijsknaller Leapmotor T03: de beste budget-EV van Nederland?