Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Test 24 jun 2024
Leestijd: 2 minuten

Ford Explorer: een Volkswagen ID.4 met ballen

Met techniek van de Volkswagen ID.4 en een echt Amerikaanse naam moet de Ford Explorer Europa gaan veroveren. Kansrijk?

De Ford Explorer markeert een keerpunt voor het merk met de blauwe ovaal. Het zit in een belangrijke overgangsfase waarin het afscheid neemt van klinkende namen als de Fiesta, Focus en Mondeo. Dat waren de echte volumemodellen van Ford en voor de grote verkoopaantallen moet nu een elektrische crossover gaan zorgen met de naam Explorer.

De Ford Explorer heeft een eigen gezicht

De Ford Explorer is een iconische naam uit Amerika en Ford gaat zijn Amerikaanse roots meer benadrukken. De Mustang Mach-e is daarvan een goed voorbeeld. Nu komt daar deze Explorer op het platform van de Volkswagen ID.4 bij en binnenkort volgt de Capri op ID.5-basis. Bestaande componenten of niet, de Explorer heeft wel een heel eigen gezicht gekregen en doet visueel niet aan de Volkswagen denken. Dat is overtuigend gedaan.

Ford Explorer is goed geprijsd

De Ford Explorer komt met drie accupakketten met 52, 77 en 79 kWh. De vermogens variëren van 170 pk tot en met 340 pk. Dat zijn allemaal bekende getallen van Volkswagen. De belangrijkste versie is de 286 pk sterke Explorer Extended Range met een prijs van 45.950 euro.

Rijtest Polestar 3: een luxewagen en performance-SUV tegelijk?

De fiscale waarde is 44.800 en dat betekent dat de particuliere koper in aanmerking komt voor 2.950 euro overheidssubsidie. Deze 4,47 meter lange crossover heeft een accu van 77 kWh en een bereik van 602 kilometer. Hij valt met zijn lengte overigens tussen de ID.3 en ID.4 in.

Royale uitrusting

De Ford Explorer heeft twee uitrustingsniveaus. De basisversie bezit eigenlijk al alle wensbare items op het gebied van comfort, veiligheid en luxe. Alleen een warmtepomp is een optie van 1.200 euro. Voor 4.000 euro extra is er de Premium-uitvoering met 20-inch wielen, kunstleer, een opgewaardeerd audiosysteem en led-matrix koplampen. Niet per se nodig, want de basisversie vormt het beste aanbod. Ter verduidelijking: een vergelijkbare ID.4 is 3.500 euro duurder.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.