Review Ford Focus (125 pk): net iéts beter geworden
Na de facelift is de Ford Focus ondanks kleine uiterlijke wijzigen nog steeds herkenbaar. Ook motorisch verandert er niets. Toch heeft Ford het model net iets beter gemaakt.
We reden de Ford Focus X met de 125 pk mild-hybride aandrijflijn. Dit is de goedkoopste motorisering en koop je al vanaf 34.740 euro.
Wat is er nieuw bij deze Ford Focus?
De Ford Focus is te herkennen aan zijn grotere grille met Ford-logo erin, geïntegreerde mistverlichting en hogere motorkap. Daarbij heeft het interieur een update gekregen. Het nieuwe 13,2-inch infotainmentscherm draait op de nieuwste software van het merk en werkt naadloos samen met je telefoon.
Door aan de onderrand van het scherm een zwarte balk te tonen, waar je altijd functies als stoelverwarming en temperatuur kunt bedienen, is het gemis van fysieke knoppen minimaal. De software reageert vlot en is intuïtief te bedienen. Daarbij zit het scherm dicht bij het stuur en is dus snel te bereiken.
Is 125 pk genoeg voor de Ford Focus?
De Ford Focus met 1,0-liter driecilinder levert met behulp van de mild-hybride techniek 125 pk en 170 Nm aan koppel. Hoewel dit niet veel is voor de 1349 kilogram zware Focus, komt de aandrijflijn niet traag over en reageert de auto door de elektrohulp vlot op het gas. Maar het strakke onderstel smeekt bijna om meer vermogen.
Het mild-hybride systeem van de Ford Focus levert tot 24 Nm aan koppel extra. De accu die de starter/generator voedt is een 48 volt-batterij onder de voorstoel van de passagier. Laat je het gas los, dan wordt er elektriciteit gegenereerd. Een voordeel van de aandrijflijn is dat hij erg zuinig is. In de praktijk verbruik je zonder al te veel moeite 1 liter op 20 kilometer.
Moet ik upgraden?
Hoewel de facelift van de Ford Focus een stapje vooruit betekent en het infotainment flink verbeterd is ten opzichte van zijn voorganger, blijft de Focus de betaalbare en praktische auto die hij al jaren is. Ook de rijeigenschappen blijven hetzelfde. Upgraden doe je enkel voor het design, infotainment of verbeterde rijhulpsystemen als dodehoekherkenning. Dat laatste werkt nu ook als je een aanhanger achter de Focus hangt.
5 redenen waarom je (g)een tweedehands Ford Focus moet kopen
Lees ook:
Ook interessant
-
Ruimte nodig? Deze jonge betaalbare occasion heeft het
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
De Aston Martin Vantage is nu volwassen, maar niet minder speels
-
Dacia Spring vs. Leapmotor T03: de beste budget-EV
-
Duurtest BMW i5: het luxeprobleem van de EV
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Toyota Corolla Cross
-
Renault Symbioz vs. Toyota Corolla Cross: beste crossover
-
Rijtest BMW Z4 M40i: jammer genoeg een zeldzame roadster!