Superruim, spotgoedkoop tanken en dat voor 31.000 euro
Dacia blaast de Duster op tot grotere proporties en noemt hem Dacia Bigster. Om een segment hoger te scoren met de vertrouwde Dacia-formule: veel voor weinig. Gelukt?
De Dacia Bigster is feitelijk een supersized versie van de Duster. Hij staat op een vergrote versie van diens B-segment platform, waarop ook de Sandero en de Renault Clio staan. Met 4,57 meter is hij 23 centimeter langer dan de Duster en zijn wielbasis is met 2,70 meter 4 centimeter groter.
Enorme C-segmeter
Zelfs voor het C-segment is de Duster een flinke SUV, want alleen de Kodiaq en de Ford Kuga overtreffen hem in lengte. Grote B-segmenters als de Opel Frontera of de Citroën C3 Aircross zijn in prijs redelijk vergelijkbaar, maar bijna twintig centimeter korter.
Dacia Bigster goedkoper dan de concurrentie
Naar goed Dacia gebruik laat de Bigster zich namelijk niet zo makkelijk in een hokje plaatsen en dat komt door zijn prijs. Waar de genoemde C-segment-concurrenten beginnen bij meer dan 40.000 euro, start de lijst van de Bigster met een bedrag van 31.000 euro. Dat betreft een 140 pk sterke LPG-versie met een 1,2-liter driecilinder turbo met een mild-hybride unit.
Dan volgt dezelfde variant van de Dacia Bigster, maar zonder lpg en daardoor een iets hogere CO2-uitstoot en een prijs van 32.500 euro. Vervolgens is er de 4×4-uitvoering met 130 pk uit de genoemde driecilinder in een hoger uitrustingsniveau voor 39.000 euro, ook een milde hybride.
Al deze versies hebben een handgeschakelde zesbak en zijn feitelijk opgewaardeerde aandrijflijnen uit de Duster, op de vierwielaangedreven variant na. Afhankelijk van de uitvoering is de B-segment Dacia tussen 2.200 en 4.000 euro goedkoper.
Geen plug-in hybride
Mocht een automatische transmissie gewenst zijn, dan is er de Dacia Bigster hybride met 156 pk uit een voor de Renault-groep nieuwe aandrijflijn. Of beter gezegd: de hybride aandrijflijn had eerst een 1,6-liter viercilinder en die is vergroot tot 1,8-liter. Het turboloze blok levert 107 pk en de elektromotor voegt 50 pk toe aan het totaal. Via een automatische transmissie met klauwkoppelingen en zes versnellingen gaat de 156 pk naar de voorwielen. Een plug-in hybride versie is niet leverbaar, terwijl dat in deze klasse wel populair is.
Is de Dacia Bigster een goede trekauto?
Voor de caravantrekkers: de versies van de Dacia Bigster met handbak mogen 1.500 kg voortsleuren, de hybride Bigster slechts 1.000 kg. Da’s wel flink onder het gemiddelde in dit bij particuliere kopers populaire marktsegment.
Bigster
Dacia
Pluspunten
- Ruim
- Scherp geprijsd
- Flinke kofferbak
Minpunten
- Matige voorstoelen
- Transmissie Hybrid traag
- Materiaalgebruik
Groot, praktisch en scherp geprijsd. Valt meer uit de toon in het C-segment dan de Duster een klasse lager doet. Bokst op sommige vlakken boven zijn gewichtsklasse, maar weet wel degelijk de prijsbewuste koper te raken.