Peter Hilhorst
Peter Hilhorst Test Gisteren
Leestijd: 3 minuten

Grootse comeback: Fiat Grande Panda gaat Renault 5 dwarszitten

De Panda is op een grootse manier terug. Niet alleen door zijn naam Fiat Grande Panda, maar ook door zijn goede prijs, leuke uitstraling, ruime interieur en comfortabele rijeigenschappen. Een leuke budget-EV voor het B-segment die de Renault 5 gaat dwarszitten. Als Auto van het Jaar-jury test Autovisie de Grande Panda als eerste.

Met de Fiat Grande Panda keren de Italianen terug in het B-segment. De Grande Panda is de eerste in een reeks van drie nieuwe Fiats op het Smart Car-platform van Stellantis. Het concern levert daarop al de Citroën C3 en in maart komt daar de Grande Panda bij. Volgend jaar volgt er met dezelfde techniek een Dacia Duster-concurrent op basis van de C3 Aircross. Daarna komt er ook nog een derde carrosserievariant, mogelijk een fastback. Sluit ook een 4×4-versie van de Grande Panda niet uit. Historisch verantwoord en leuk.

Fiat Grande Panda is groter dan Renault 5

Dat geldt voor het gehele lijnenspel van de Fiat Grande Panda. Dat is minder nadrukkelijk retro dan dat van de Renault 5 en meer een mini-SUV. Toch zullen ze deels in dezelfde klantenvijver vissen door hun guitige uitstraling. De 5 is overigens 7 centimeter korter dan de 3,99 meter lange Fiat.

Fiat Grande Panda
(Afbeelding: Fiat)

De Grande Panda zit vol leuke verwijzingen naar de succesvolle Panda uit de jaren tachtig. In de flanken is Panda gestanst en op de kont Fiat. Her en der zijn de strepen van het Fiat-logo aangebracht, de C-stijl heeft een soort hologram met Fiat en het logo erin. Het is een geslaagd ontwerp, waarmee de Grande Panda tot de hipste EV’s uit zijn klasse hoort. Wel lijkt hij uit sommige hoeken hoog en smal.

Fiat Grande Panda komt als EV en hybride

De Fiat Grande Panda komt er net als de Citroën C3 als mild hybrid en als volledig elektrische variant. De 1,2-liter driecilinder turbomotor met elektro-ondersteuning heeft 100 pk en is gekoppeld aan een automatische transmissie. Hij kost 25.990 euro en daarmee is hij hetzelfde geprijsd als de elektrische Grande Panda.

Fiat Grande Panda
(Afbeelding: Fiat)

Die levert voor dat bedrag 113 pk, een 44 kWh-accu en een range van de 320 kilometer. Dat is de instapper Red met standaard een airco, draadloze smartphone connectiviteit, cruise control en als echte eyecatcher 16-inch stalen wielen. Witte uiteraard, waarmee ze een geslaagde verwijzing naar de wielen onder de klassieke Panda 4×4 zijn.

Gemiddelde EV-techniek

De Fiat Grande Panda La Prima is de topuitvoering en kost 3.000 euro meer dan de Red. Hij heeft dezelfde techniek, maar de uitrusting is omvangrijker. Reken op 17-inch wielen, een navigatiesysteem, een camera in de kont, parkeersensoren voor, climate control en een draadloze telefoonlader. Wat de Grande Panda niet heeft, is pre-conditioning van de accu en een warmtepomp. Zaken die op de Renault 5 met zijn modernere elektrotechniek wel leverbaar zijn. Die is goed uitgerust wel duizenden euro’s duurder.

Neuspeuteren

De Fiat Grande Panda heeft een unieke extra, waardoor je geregeld even in zijn neus moet peuteren. Achter een klep is namelijk de geïntegreerde laadkabel opgeborgen. Dit spiraalvormige snoer rolt zichzelf automatisch op en is 4,5 meter lang. Het moet voorkomen dat je met een vieze kabel hoeft te slepen en dat het laadsnoer rondslingert in de kofferbak.

Rijtest: Renault 5 wordt betaalbaar succesnummer

Een nadeel is er ook, want hij kan maar met 7,4 kW AC-laden. Om de simpele reden dat voor 3-fase laden een dikker snoer nodig is en die is te stug. Daardoor zou het handige kabelsysteem niet werken. Zonder meerprijs kun je kiezen voor een 3-fase boordlader om wel 11 kW te laden. Dan vervalt dat handige snoer in de neus. DC-laden kan hij met 100 kW. Van 10 naar 80 procent laden zou 30 minuten moeten duren.

Grande Panda

Fiat

7.5 Score

Pluspunten

  • Praktisch
  • Comfort
  • Uitstraling

Minpunten

  • Gemiddelde elektrotechniek
  • Kleine voorstoelen
  • Spiraalvormige laadkabel geen 11 kW

Overtuigende comeback van Fiat in het B-segment. Charmant koetswerk, fraai interieur, voldoende ruimte, interessante prijs en goede rijeigenschappen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.