Hyundai i30 N Fastback (2019) – Test
De Hyundai i30 N Fastback biedt meer bagageruimte en meer comfort, maar dezelfde uitstekende prestaties en iets verfijndere rijeigenschappen dan de hatchback.
Wat is het?
De snelle versie van de Hyundai i30 Fastback met een prijs van 53.595 euro. Dat betekent dezelfde techniek als in de 1000 euro goedkopere i30 N hatchback, waaronder een elektronisch aangestuurd mechanisch sperdifferentieel, variabele schokdempers en een 2,0-liter viercilinder turbomotor. De prestaties spreken voor zich met 275 pk en 378 Nm.
Minder hard?
Het onderstel van de i30 N Fastback is aangepakt om hem comfortabeler te maken dan de hatchback, die vooral in de scherpste N-rijmodus onvergeeflijk hard is. Daarom zijn de bumpstops langer, de rubbers in de ophanging zachter, de veren softer en de stabilisator op de vooras is dunner.
Hoe rijdt het?
Hij is nog steeds hard, maar de stugheid is beter te verteren dan in de hatchback. Zeker korte oneffenheden en klinkerwegen verwerkt hij zonder dat je zit te stuiteren in de auto. De directe besturing heeft nog altijd dat ietwat onnatuurlijk zware gevoel rond de middenstand, maar hij voelt consistenter aan dan in de hatchback. Minder elastiekerig. Met meer stuuruitslag en druk op de ophanging revancheert de stuurinstallatie zich helemaal en dan biedt hij een meer dan bevredigende ervaring. Precies, scherp en met snelle reacties van de voortrein. Wel is te merken dat de auto meer rolt dan de hatchback, waardoor de reflexen marginaal minder zijn. Hij voelt als gevolg daarvan ook iets zwaarder aan. Het scheelt overigens maar veertien kilogram.
De wegligging van de Hyundai is onveranderd uitstekend met veel grip en tractie door het effectieve sperdifferentieel. Onderstuur is er nauwelijks en de achterzijde is zeer stabiel. In een lange doordraaier zorgt gas liften ervoor dat hij op zijn buitenste voorwiel gaat leunen en daaromheen wil gaan roteren. Meer dan de hatchback doet, maar de achterzijde zet ook bij deze versie niet door. Het blijft bij een hupje van de kont om de neus naar binnen te duwen. Tot echt overstuur komt het niet. De aandrijflijn met strak schakelende zesbak en gedienstige viercilinder is ongewijzigd. De motor moet even op gang komen en trekt er dan flink aan. De knallen in de uitlaat zijn wel zachter. Dat past wel in het totaalbeeld van deze i30 N Fastback.
EINDOORDEEL
Een softere variant van de geslaagde Hyundai i30 N. Minder scherp, maar met meer comfort dan de hatchback.
PLUS
meer comfort, zeer goede wegligging, fijnere besturing;
MIN
minder scherp, stabiel, maar beperkt manipuleerbaar weggedrag, hoge CO2, dus duur.
Specificaties
- PRIJS: € 53.595,–
- TOPSNELHEID: 250 km/h
- ACCELERATIE 0-100: 6,1 s
- GEM. VERBRUIK: 1 op 12,2
- CO2-EMISSIE: 188 g/km
- MOTOR: vier-in-lijn, 1998 cm3, turbo
- GEC. MAX. VERMOGEN: 275 pk (202 kW)/6000 min-1
- MAX. KOPPEL: 353 Nm/1450-4700 min-1 (overboost 378 Nm)
- TRANSMISSIE: zesbak, manueel
- MASSA LEEG: 1416 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.
Lees ook:
Ook interessant
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
De Aston Martin Vantage is nu volwassen, maar niet minder speels
-
Dacia Spring vs. Leapmotor T03: de beste budget-EV
-
Duurtest BMW i5: het luxeprobleem van de EV
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Toyota Corolla Cross
-
Renault Symbioz vs. Toyota Corolla Cross: beste crossover
-
Rijtest BMW Z4 M40i: jammer genoeg een zeldzame roadster!
-
Duurtest: waarom je wel of niet een Volvo EX30 moet overwegen