Hyundai Ioniq 6 versus Tatra T87: Luchtweerstand-strijd tussen druppelvormige
Er zit een goed mensenleven tussen de Hyundai Ioniq 6 en de vooroorlogse Tatra T87. Maar de gestroomlijnde gedachte achter beide is actueler dan ooit. Het zijn radicale zielsverwanten met de luchtweerstand als gezamenlijke vijand.
“Ruim 85 jaar oud en een topsnelheid van 160 km/h.” Ik spreek de woorden hardop en langzaam uit om de buitenissigheid van de T87 te benadrukken. Maar ook om de verbazing te uiten dat we er eentje hebben gevonden. Er zijn tussen 1936 en 1950 immers slechts iets meer dan drieduizend exemplaren van de T87 gemaakt, waarvan er wereldwijd nog zo’n 200 over zouden zijn.
Hyundai Ioniq 6 versus Tatra T87
De Hyundai Ioniq 6 en Tatra T87 zijn allebei geïnspireerd door een waterdruppel, de ideale basisvorm voor een lage luchtweerstand. Bij de Ioniq 6 is die ingegeven door het verlangen zo veel mogelijk range te halen uit zijn accupakket. Een grotere batterij monteren kan natuurlijk ook, maar is kostbaar en funest voor het toch al hoge gewicht van een elektrische auto.
Eigenlijk is dat ook te makkelijk. Zonder strijd is er geen overwinning. Daarom heeft Hyundai veel tijd doorgebracht in de windtunnel om te schaven aan het plaatwerk. Uiteindelijk wist het een formidabel lage luchtweerstandcoëfficiënt van 0,21 te bereiken.
Cw-waarde Hyundai Ioniq 6
Voor een sedan met een basisprijs van 45.000 euro een unieke waarde, want alleen de veel duurdere Mercedes-Benz EQS overtreft hem met een score van 0,20. De 6 deelt zijn techniek met de Ioniq 5 en die retromobiel heeft een cw-waarde van 0,29. Dat illustreert feilloos het voordeel van de gladjakker, want de sedan komt veel verder op dezelfde accu. Mission accomplished.
Super gestroomlijnd
De luchtgekoelde V8 van de Tatra T87 ligt in de staart van de auto. Naast dat dit zorgde voor minder trillingen en geluid in het interieur, leverde het ook meer ruimte op door de afwezigheid van een cardantunnel. Daarnaast bracht het extra gewicht op de aangedreven achteras een betere tractie en er was aerodynamische winst door de vlakke bodemplaat en de goeddeels dichte, lage neus.
De Tatra T87 was de ideale configuratie voor een stroomlijnauto met vijf royale zitplaatsen in een luxueuze ambiance om het hogere segment van de mondiale markt bestormen.
Duik in de prijslijst: de Hyundai IONIQ 6, de goedkoopste EV van het merk
Door de vormgeving wist de slechts 75 pk sterke V8 de auto toch naar 160 kilometer per uur te brengen. Een onvoorstelbaar hoge snelheid in een periode waar auto’s veelal veredelde tractoren waren, terwijl paard en wagen ook nog in het straatbeeld hobbelden.
Cw-waarde Tatra T87
Voor deze duizelingwekkende snelheden hadden concurrenten veel grotere en zwaardere motoren nodig. Daarnaast bleek de T87 met een verbruik van 1 op 8 voor die tijd opmerkelijk spaarzaam.
Met dank aan de welgevormde koets, die tijdens een test in 1979 een cw-waarde van 0,36 bleek te hebben. Ongekend laag, want de meeste auto’s uit de jaren dertig zouden ruim boven 0,50 scoren.
Verder lezen?
Wil je meer lezen over de test van de Hyundai Ioniq 6 versus de Tatra T87? Kijk dan nu in Autovisie Magazine nummer 8!
Autovisie Fotoreportage | BMW M3 AC Schnitzer en Competition
Lees ook:
Ook interessant
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
De Aston Martin Vantage is nu volwassen, maar niet minder speels
-
Dacia Spring vs. Leapmotor T03: de beste budget-EV
-
Duurtest BMW i5: het luxeprobleem van de EV
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Toyota Corolla Cross
-
Renault Symbioz vs. Toyota Corolla Cross: beste crossover
-
Rijtest BMW Z4 M40i: jammer genoeg een zeldzame roadster!
-
Duurtest: waarom je wel of niet een Volvo EX30 moet overwegen