Mercedes-Benz A-klasse: dit is de elektrische range en het verbruik
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FVW-Golf-vs-MB-A-AL200873-e1729166192506.jpg)
Autovisie test niet alleen elektrische auto’s op hun actieradius en verbruik, ook bij benzine en hybride auto’s meten we wat ze in praktijk verbruiken. Ditmaal testen we hoe zuinig de Mercedes-Benz A-klasse is en hoe ver hij komt op een acculading.
Het verschil tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke verbruik is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde verbruik in de praktijk met bijvoorbeeld airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe zuinig de auto echt is.
Mercedes-Benz A-klasse
Autovisie rijdt de Mercedes-Benz A-klasse met de 1,3-liter viercilinder en een elektromotor. Deze aandrijflijn is goed voor 218 pk en moet door zijn 12,9 kWh accupakket (nettocapaciteit) een actieradius van 86 kilometer halen. Hoe ver komen we op een lading in praktijk?
De daadwerkelijke actieradius en het verbruik
Met de Mercedes-Benz A-klasse kwamen we tot 65 kilometer op een lading. Dat is 21 kilometer minder dan opgegeven.
Mercedes-Benz A-klasse | |
WLTP-verbruik gemiddeld | 0.9 l/100 km |
Testverbruik gemiddeld | 5.4 l/100 km |
Actieradius WLTP/gemeten | 741 km |
Elektrische actieradius WLTP/gemeten | 86/65 km |
Milieulabel | A |
CO2-emissie | 20 g/km |
Laadtijd 0-100% | ca. 160 min |
De A kan optioneel DC-laden; aan een gewone paal is de accu eveneens binnen drie uur weer vol. Het testverbruik van 5,4 liter op 100 kilometer haalden we met een lege accu.
De verbruiksronde
Autovisie test zelf in Nederland onafhankelijk het verbruik tijdens de dubbeltest. Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FVW-Golf-vs-MB-A-AL200758-e1728987542538.jpg)
Wil je alles weten van de A-klasse? Bekijk dan hier de dubbeltest tegen Volkswagen Golf.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Kia EV3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW i5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Peugeot e-208
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Renault 5
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Alfa Romeo Junior
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dongfeng Box
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Citroën ë-C3
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Ford Explorer
-
Dit is de echte actieradius van de Volvo EX40
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Cupra Tavascan
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring