Mitsubishi Outlander PHEV krijgt het moeilijker dan z’n voorganger
De vorige generatie Mitsubishi Outlander PHEV was tussen 2013 en 2015 hét leaselievelingetje van Nederland. Met dank een de gunstige bijtellingsregels voor auto’s met een lage (theoretische) CO2-uitstoot, wist Mitsubishi er in drie jaar zo’n 25.000 te verkopen.
Het zou echter het laatste succes van het merk in Nederland zijn, want daarna werd het stil. Bijna doodstil, want er was zelfs sprake van dat Mitsubishi uit Europa zou verdwijnen. Inmiddels zijn de plannen omgegooid en verkoopt het merk onder andere omgekatte Renaults. Ook is nu de beslissing genomen om na vier jaar na de wereldwijde introductie, alsnog de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV naar Nederland te halen.
Unieke aandrijflijn van de Mitsubishi Outlander PHEV
De vierde generatie Outlander is een volledig nieuwe auto, die voortaan zijn platform deelt met onder andere de Nissan Qashqai. Desondanks blijft Mitsubishi voor de aandrijving vasthouden aan techniek uit eigen huis. In grote lijnen is de opbouw grotendeels gelijk aan die van z’n voorganger, maar dan met sterk verbeterde componenten. Dus nog steeds met op elke as een elektromotor die primair voor de aandrijving zorgt, en een 2,4-liter viercilinder met 136 pk die dient als generator om de 22,7 kWh-accu onderweg bij te laden als die na maximaal 85 kilometer (WLTP) leeg is.
Tevens kan de verbrandingsmotor rechtstreeks aan de voorwielen worden gekoppeld, omdat het op hogere snelheden efficiënter is om de elektrische aandrijving over te slaan. Daarmee onderscheidt de Outlander zich van de meeste andere plug-in hybrides. Het gecombineerde vermogen is 306 pk, het trekgewicht een bruikbare 1.600 kilo. En omdat de auto altijd een reserve aan stroom in de accu achterlaat, is dat vermogen onder vrijwel alle realistische omstandigheden volledig beschikbaar.
Kwaliteitsbeleving kan beter
In het interieur is goed te zien en te voelen dat er veel aandacht uit is gegaan aan het verbeteren van de kwaliteitsbeleving. Toch wordt het niveau van concerngenoot Nissan of een Volkswagen nog niet gehaald.
Ook niet inzake de infotainment, die nog steeds wat bedaagd oogt. Wel kun je je smartphone probleemloos koppelen, is er een app om de auto op afstand te bedienen en zorgt Yamaha voor goede audio. Met een vanafprijs die 51.990 euro bedraagt en een topmodel dat 63.490 euro moet kosten, wordt de Outlander behoorlijk hoog in de markt gezet. Kijk in de video of deze plug-in hybride die prijs kan waarmaken, en daarmee het succes van z’n voorganger kan evenaren.
Outlander PHEV
Mitsubishi
Pluspunten
- Rijke standaarduitrusting
- Slimme aandrijflijn
- Tot acht jaar garantie
Minpunten
- Niet heel geraffineerd
- Geen voordelig instapmodel
- Kwaliteitsbeleving kan nog steeds beter
Dankzij de sterke en goed gecontroleerde aandrijflijn heeft de Mitsubishi Outlander PHEV voor een bepaald type koper best wel wat te bieden, maar hij wordt steeds minder concurrerend naarmate de prijs oploopt.
Lees ook:
Ook interessant
-
De BYD Atto 2 is de droom van elke rationalist
-
Gelekt! Dit is de nieuwe MG 4
-
Goedkoopste BYD snel in Nederland: dit is de verwachte prijs
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij
-
Bovag: ‘Voer weer subsidie in, want particulieren kopen geen EV’s meer’
-
Duik in de prijslijst: dit kost de goedkope Dongfeng Box
-
Benzine tanken in Duitsland of België: dit bespaar je vanuit jouw provincie
-
Honderden zelfrijdende auto’s op de bon geslingerd, dit is de reden
-
Dit kost de Mazda 6e in Nederland
-
Deze betaalbare occasion is de ideale trekauto voor Nederlanders
-
Duurtest Fiat 600: deze opties zijn er