Hoe goed is een gewone Opel Astra geworden? – Review
De Opel Astra is net als de Golf een volkswagen en een vaste waarde in autoland. Een nieuwe is ook groot nieuws, of is dat in tijdens van ‘alles elektrisch’ anders? We testen hem.
Nog niet alle motoren beschikbaar
Nadat we een half jaar geleden een gecamoufleerd prototype reden, mochten we nu sturen in de definitieve auto. Een gewone auto die vanaf april bij dealers staat voor een vanafprijs van 29.599 euro en daarvoor krijg je dan een 1.2 Turbo met 110 pk. Een auto die we nog niet konden testen bij deze introductie, dus of dat vermogen voldoende is, moet nog blijken.
Wij reden wel met de 130 pk-versie van dezelfde motor en die voldeed goed. Het is een adequate krachtbron maar ook niet meer dan dat. De 1.6 Turbo Hybrid PHEV met 180 pk reden we ook, de 225 pk versie komt later. En ook deze plug-in hybride (35.949 euro) met 8-traps automaat voldeed. En last but not least is er toch ook nog een 1.5 CDTI diesel met 130 pk leverbaar.
Weinig nieuws
Als dat motoraanbod je bekend voorkomt, dan kan dat kloppen want de Astra is natuurlijk een technische tweelingbroer van de Peugeot 308 die we recent al hier in Nederland testten tegen over de Volkswagen Golf. Het motorenaanbod van de Astra is dan ook identiek aan dat van de 308. En ook hier is het uitkijken naar de volledig elektrische versie die nog dik een jaar op zich laat wachten.
Eén pot nat met Peugeot?
Nee, gelukkig is de vormgeving uniek voor de Astra. Wat ons betreft goed geslaagd, met dat agressieve Vizor-front dat we ook van andere Opel-modellen kennen. Ook de achterzijde is hoekiger dan die van Peugeot en al met al ziet-ie er dik uit. Het interieur is echt Astra, en verschilt flink met dat van Peugeot die de kenmerkende i-cockpit met dat kleine stuur en aparte dashboard-opstelling heeft.
De rijervaring dan?
Die is vooral comfortabel, na de testritten met het prototype lijkt Opel de balansknop tussen sportief en comfortabel te hebben doorgedraaid naar dat laatste. Een goede keuze, want het is geen zweverig type geworden maar een goede allrounder die vooral comfortabel is. Zowel de 130 pk benzinemotor als de 180 pk hybride passen daar prima bij, want ook die kun je niet sportief noemen. Voor een Opel Astra die een gewone C-segmenter moet zijn, is dat gewoon goed genoeg.
Praktisch genoeg?
Ja, je krijgt precies genoeg interieur- en bagageruimte in deze gewone auto, want de nieuwe Astra is keurig segment-conform qua maatvoering. Je profiteert achterin een heel klein beetje van de langere wielbasis ten opzichte van zijn voorganger, maar echt ruim noem je hem ook niet.
Waarom nog geen elektrische?
Opel (en Peugeot) werken nog koortsachtig aan de volledig elektrische versies, terwijl menig concurrent al wel EV’s in de aanbieding heeft. De timing van de Opel is dus aan de late kant, maar ze beloven net als Peugeot een auto met grensverleggende prestaties. De Astra en 308 die hun elektrotechniek lenen van de kleinere broertjes Corsa en 208, zouden een ander accupakket krijgen met cellen die een hogere energiedichtheid bezitten. Bovendien zou het gemiddelde verbruik met 12,5 kWh/100 km bovengemiddeld goed zijn en een actieradius van 400 km mogelijk moeten maken. Dat zou grensverleggend zijn en we zijn heel benieuwd naar dat technische ‘wonder’ van een accupakket.
Welke moet je dan kiezen?
Dat hangt van je gebruikspatroon af. En of je hatchback of de Sports Tourer wilt, want die stationwagon volgt iets later. Qua motorisering presteert de 130 pk-benzinemotor goed genoeg, de 180 pk PHEV doet dat ook. Maarrrr…. als Opel waarmaakt (we kunnen het bijna niet geloven) wat ze min of meer beloven met de volledig elektrische versie, dan is het misschien in dit geval wel een gevalletje ‘lest best’. Tot die tijd is de Astra gewoon en goed.
Lees ook:
Ook interessant
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Dacia Spring
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Leapmotor T03
-
Je raadt nooit welk merk deze Abarth 124 Spider bouwde
-
De Aston Martin Vantage is nu volwassen, maar niet minder speels
-
Dacia Spring vs. Leapmotor T03: de beste budget-EV
-
Nieuw Frans merk toont plots een van de goedkoopste elektrische auto’s
-
BMW M4 CS vs. Ford Mustang Dark Horse: welke is de beste?
-
Duurtest BMW i5: het luxeprobleem van de EV
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Rob bouwde een ultieme sleeper: Nissan Figaro met turbo!
-
De Mini Clubman is zo gek als een deur | Sjoerds Weetjes 425