Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Test 15 feb 2025
Leestijd: 3 minuten

Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is

In de snellere, lichtere, meer circuit gefocuste variant van de Maserati MC20, de GT2 Stradale, komen de sensaties ondanks het spectaculaire uiterlijk niet vanzelf. Maar wie zoekt… zal vinden!

Dat er van de Maserati MC20 op termijn een trackday-variant zou komen, stond min of meer in de sterren geschreven. Al sinds 2023 kunnen klanten in Modena terecht voor een échte raceversie om mee in de GT2 European Series te rijden. Een raceserie die overigens dit jaar wederom in Zandvoort te bewonderen zal zijn.

Mix tussen straatauto en échte raceversie

De nieuwe GT2 Stradale zit qua uiterlijk en prestatiepotentieel ergens tussen de gewone MC20 en de raceauto in. Binnen de beperkingen die nou eenmaal horen bij een straatlegale auto, is gepoogd om zoveel mogelijk authentiek race-DNA in de Stradale te injecteren.

Maserati MC20 GT2 Stradale
(Afbeelding: Maserati)

Wat de aandrijving betreft zijn de mogelijkheden daartoe helaas beperkt vanwege de aangescherpte emissienormen. De 3,0-liter V6 met twee turbo’s produceert slechts 10 pk meer dan in de gewone MC20, maar levert ook 10 Nm aan koppel in. Toch zul je met 640 pk en 720 Nm weinig tekort komen.

Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie

De achttrapsautomaat met dubbele koppeling bleef technisch ongewijzigd, maar kreeg wel andere software voor sportiever schakelgedrag. Door de hele auto heen is 60 kilo gewicht geschrapt, waarvan het meeste op conto komt van de (optionele) koolstofvezel racestoelen en de gesmede wielset. Koolstofvezel plaatwerk, alcantara interieurbekleding en het weglaten van vloermatten doen de rest.

Indrukwekkend uiterlijk van de Maserati MC20 GT2 Stradale

Van de klassiek gelijnde schoonheid die de MC20 karakteriseert, is na de GT2 Stradale-behandeling niet veel meer over. De enorme vleugel, een voorklep en voorschermen met uitstroomopeningen alsmede grote luchthappers op de flanken maken er een totaal anders ogende auto van. Nog steeds indrukwekkend, met een zekere functionele schoonheid. Het interieur is een mooie vertaling van de GT2-raceautocockpit. Doelgericht, met een minimum aan afleidende zaken en alle belangrijke knoppen binnen handbereik.

Maserati MC20 GT2 Stradale
(Afbeelding: Maserati)

Met grotere remmen, een stugger onderstel met adaptieve dempers en uniball-verbindingen, plus een flinke make-over van de software die ABS, ESP en het elektronische sperdifferentieel aanstuurt, kan de immense grip van de Michelin Cup R semislick banden optimaal benut worden. Voor bestuurders van elk ervaringsniveau is wel een ideale mate van assistentie te vinden.

Op het zeer uitdagende Ascari circuit in Zuid-Spanje mochten we zelf met de verschillende rijstanden spelen, en zelfs een paar rondjes doen met alles uitgeschakeld. Dan blijkt de GT2 Stradale een auto te zijn die bloedsnel is, maar domme fouten meteen afstraft.

385.250 euro

Door het gedempte motorgeluid en de buitengewoon geraffineerde wegligging zijn de snelheidssensaties op het circuit in deze Maserati beperkt. Ondanks dat stopwatch en snelheidsmeter laten zien dat het wel degelijk een bloedsnelle auto is.

Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’

Daarom is de GT2 vooral een auto voor mensen die ervan genieten om tot in den treuren hun rondetijden en racelijnen te perfectioneren. Of lekker mee op een mooie bergweg te rijden uiteraard. Daarvoor is deze GT2 Stradale met z’n messcherpe besturing namelijk een sensationeel goed instrument. Kijk in de video of dit wat ons betreft de beste manier is om 385.250 euro stuk te slaan!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.