Dries van den Elzen
Dries van den Elzen Test 7 feb 2025
Leestijd: 2 minuten

Waarom deze nieuwe EV het vooral van z’n prijs moet hebben

De BYD Atto 2 is in veel opzichten een weinig opzienbarende auto. Maar prijs en uitrusting maken veel goed.

Het Chinese BYD is langzaam maar zeker bezig om een van de grootste autobouwers ter wereld te worden. Stap voor stap worden alle relevante segmenten betreden, terwijl op de achtergrond de ene na de andere fabriek buiten China uit de grond wordt gestampt.

BYD Atto 2 bestormt als B-segment SUV

Nu is het de beurt aan de Atto 2, waarmee de in Europa zeer populaire B-SUV-markt wordt bestormd. Met een lengte van 4,31 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,68 meter, concurreert de Atto 2 onder andere met de Hyundai Kona en de Citroën C3 Aircross die we enkele dagen geleden onder de loep hebben genomen. Maar met als noemenswaardig verschil dat de BYD Atto 2 uitsluitend als EV op de markt komt.

De aandrijving wordt verzorgd door een enkele 177 pk sterke motor op de vooras, de voeding is afkomstig van een 45,1 kWh-accupakket dat een actieradius van een bescheiden 312 kilometer oplevert. Voor snelladen moet je geduld hebben met een 10 tot 80 procent laadtijd van 37 minuten en een pieksnelheid van slechts 65 kW.

Veel ruimte aan boord

Het relatief hoge verbruik van de BYD Atto 2 zal mede te maken hebben met de hoge koets, die als voordeel heeft dat het interieur vrij ruim is. Daaraan draagt ook bij dat het accupakket zelf deel uitmaakt van de dragende constructie van de auto en daarom iets dunner uitgevoerd kan worden. Met tussen 400 en 1.340 liter bagageruimte heb je evenveel bergruimte als in een gemiddelde C-segment hatchback.

In het interieur valt op dat er veel zorg besteed is aan de kwaliteitsperceptie. Harde kunststoffen kom je nauwelijks tegen en de afwerking lijkt heel behoorlijk. Ook is de standaarduitrusting van de BYD Atto 2 zeer compleet. Met onder andere lichtmetaal, een panoramadak, elektrisch verstelbare stoelen, V2L-aansluiting, veel rijhulpsystemen en een up-to-date infotainmentsysteem.

Prijs van de elektrische auto

Voor dat alles vraagt BYD 31.690 euro, of twee mille meer voor een versie met stoel- en stuurverwarming, sfeerverlichting, parkeersensoren aan de voorkant en een 360-graden parkeercamera. Op termijn volgt ook een versie van 37.500 euro die de actieradius uitbreidt naar meer dan 400 kilometer, maar eerst maar eens kijken hoe de standaard BYD Atto 2 rijdt.

Atto 2

BYD

7 Score

Pluspunten

  • Net interieur
  • Goede standaarduitrusting
  • Compleet infotainmentsysteem

Minpunten

  • Hoog verbruik
  • Kleine accu
  • Afstandelijke rijbeleving

Met een synthetische rijbeleving en ondermaatse elektrische prestaties moet de Atto 2 het vooral van z’n standaarduitrusting, interieurruimte en lage prijs hebben.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.