Noah Korevaar
Noah Korevaar Uit het archief 17 dec 2020
Leestijd: 5 minuten

Het bijzondere verhaal achter de Buick 700 Series Limited Convertible van Cor

Cor van der Hulst had altijd al belangstelling voor auto’s met vinnen, maar had er nooit tijd voor. Dat is hij inmiddels ruimschoots aan het goedmaken met zijn Buick 700 Series Limited Convertible.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2016. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Niet zo goed met de computer

Ik kom wel eens op een klassieker beurs of een festival, en dan zijn dit soort auto’s voor mij de echte oldtimers. Met oudere of nieuwere auto’s heb ik gewoon veel minder. En vooral de Amerikanen van het einde van de jaren vijftig, die vind ik het mooist. De Tail Fin was toen op zijn top, hierna begon die rage weer in te zakken. Maar ik had een eigen bedrijf in de bloembollen, en dan heb je andere prioriteiten. Het was altijd razend druk, en als er geld was kocht je een trekker. Maar mijn bedrijf is verkocht. En al werk ik er nog wel, ik heb nu dus iets meer vrije tijd.

Ik ging dus eens kijken wat er te koop was, en belandde op een veilingsite. Daar zag ik een Oldsmobile die ik wel wilde hebben. Maar ik ben niet zo goed met de computer… Dus ondanks dat ik de hoogste prijs had geboden, ging die auto aan mijn neus voorbij. Domweg vergeten aan te klikken dat ik het met de veilingregels eens was. Maar de auto waar ik op bood stond in een partij waar ook een ’58 er Buick in zat. Minder mooi als deze, ouder en onder het stof, maar evengoed vond ik het een prachtige auto. Al dat chroom… Daar is het echt begonnen.

Buick 700 Series Limited Convertible 1958
Buick 700 Series Limited Convertible 1958

Buick 700 Series Limited Convertible 1958

Toen ik online weer een keer zo’n auto tegenkwam – een convertible – ben ik er maar eens heen gegaan om hem in het echt te bekijken. Er stonden bij dat bedrijf zo’n veertig auto’s, maar ook in het echt sprong deze er bij mij uit. Ik reed er mee, en vond het gelijk fantastisch. Je deint heerlijk door de bochten, en de grootste hobbels neem je zonder dat je er ook maar iets van voelt. Tijdens die proef rit kwam er een tegenligger een krappe bocht door en dan zit je toch even te kijken hoeveel ruimte er is. Maar ook dat ging prima. Inmiddels weet ik beter hoe groot de auto is, heb ik er wat meer gevoel bij.

Een paar dagen later ben ik nog een keer heen gereden met mijn vrouw, en toen ik geen nee hoorde is de koop gesloten. En voor ik het wist stond de Limited te glimmen op het erf. Vrij snel daarna kwamen er nog twee Buick’s; ik had de smaak te pakken. Ik heb nu ook een Roadmaster Sedan en de iets kortere Century Convertible, beide uit ’58. Het zijn auto’s die qua comfort voorliepen: alles is elektrisch. Van de kap, de ramen, en de buitenspiegels tot de zesvoudige stoelverstelling. Op deze auto zit alles wat in die tijd mogelijk was, en alles doet het nog. Deze Buick is vanaf 1995 in Nederland, en is body off gerestaureerd. Een groot deel van de tijd heeft de auto daarna in een museum gestaan.

Rijden en genieten

Als ik een auto aanschaf moet deze er wel goed uit zien, ik ga niet zelf restaureren. Het zijn motorisch vrij simpele auto’s, met weinig gereedschap los je alles op. Het onderhoud doe ik bijna allemaal zelf. Ze hebben weinig gelopen en staan binnen, er is dus bijna nooit iets mee aan de hand. Maar je moet ze netjes houden, er zit werk aan. En ze moeten af en toe rijden, anders gaat het achteruit.

Het is dus vooral olie controleren, rijden en genieten. Laatst nog onderweg naar Groningen bijvoorbeeld, daar werd de auto gebruikt voor een trouwerij. Dan rij ik 70 mijl per uur, zo’n 110, en als ik wat gas geef en iemand inhaal is dat ook zo 130. Je hebt dan wel een draaikolk in de tank, voor 1 op 6 moet je echt je best doen. Maar het zweeft heerlijk. Alle drie de auto’s rijden goed, maar deze rode Convertible rijdt het best. De andere sturen wat lastiger op slechte wegen. Je moet dan meer rekening houden met het vage sturen.

Lincoln Continental

Deze Buick is bijna vijf meter tachtig, en ik heb binnen ruimte voor vijf auto’s van dit formaat. Zonder internet had ik mijn auto’s nooit gevonden, en sinds ik wat beter heb uitgevonden hoe het werkt merk ik hoeveel moois er nog is. Ik ben al aan het kijken naar nummer vier, een Lincoln Continental. Ook deze staat online te koop. maar geen zorgen, ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan met online veilingen, ik weet nu hoe het moet!

Weetjes

Het Limited label werd al in de jaren dertig gebruikt voor de top uitvoering van een type. Door tegenvallende verkopen in 1957 (Buick was zijn derde plek in de verkoop statistieken kwijtgeraakt aan Plymouth) en kwaliteitsproblemen was er behoefte aan een boost voor het merk. Het label werd opnieuw van stal gehaald. Maar ondanks de zijdezachte Flight Pitch Dynaflow automaat, de Air Piose luchtvering, de met de voet bedienbare en automatisch afstemmende Wonder Bar radio en de Autronic Eye zelf dimmende koplampen zakte Buick nog een plek in de ranglijst. Het duurde daarna jaren voor het Limited logo weer op een Buick te vinden was…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.