Onbetaalbare magie: de Buick Special, mét Fokker caravan – Uw Garage
Dirk Jacobs heeft van een niet zo verstandige aanschaf een enorme blikvanger gemaakt. Het verhaal van Buick én Fokker.
- Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
- Tekst en fotografie: Arno Lingerak
- Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF
Het Particuliertje
We hadden vroeger thuis een Trabant, dan zaten we opgepropt achterin als we op vakantie gingen. Ik wist het toen al: ooit komt er iets groters. Ja, ik weet ook wel dat zo’n Amerikaan kwalitatief niet het beste is wat er te koop is maar dit is groot, het glimt en ik vind het geweldig.
Deze Buick heb ik nu 22 jaar, ik kocht ‘m voordat de internethandel echt op gang kwam dus. In ‘Het Particuliertje’, dat bij de sigarenboer lag, ging de advertenties bekijken. En toen ik deze Special uit 1958 zag staan, was ik meteen verliefd. De Buick komt oorspronkelijk natuurlijk uit Amerika, maar ik kocht ‘m toen hij al een paar jaar in Nederland was.
Ik heb hem direct mee naar huis genomen en al snel bleek het niet zo’n beste koop te zijn. Hij was ooit opgeknapt en dat was echt slecht gedaan; in de vloer zaten platgeslagen oude olievaten gelast!
Met een Buick ben je nooit klaar
Uiteindelijk heb ik er twaalf jaar over gedaan om de auto te krijgen zoals hij nu is en nog steeds ben ik ermee bezig. Klaar is nooit écht klaar met zo’n auto, het is oud en dus blijf je aan het werk om hem in goede staat te houden. Zo is er laatst een plekje aan de achterkant bijgewerkt en zijn er vier nieuwe banden gemonteerd.
En de komende tijd wil ik de deurpanelen nog mooier maken. Een belangrijk hulpmiddel bij de restauratie was de fax. Ik had een enorm dikke onderdelencatalogus uit Amerika, de Hemmings. Als je iets nodig had, zocht je de nummers op van bedrijven die misschien iets hadden en verstuurde je een fax.
Zoals vroeger
Zo ben ik bijvoorbeeld aan vier nieuwe deuren en een betere motorkap gekomen. Het andere plaat- en laswerk is gedaan op de manier zoals dat vroeger ging. Mooi afwerken met tin en zo weinig mogelijk plamuur dus.
De body is eraf geweest om het chassis ook goed aan te pakken en de motor is volledig gereviseerd. De cilinders zijn gehoond en van nieuwe zuigers voorzien en alles wat vernieuwd kon worden onder de kap is ook vernieuwd.
Sindsdien loopt hij echt super. Weet je wat het lastigst was tijdens de restauratie? Een goede plaatwerker vinden die zijn afspraken nakomt. Iedereen wil wat verdienen, maar weinig mensen komen hun afspraken na.
Een echte Fokker erbij
Ik was twee jaar bezig en had de auto al tweemaal bij een bedrijf weggehaald toen ik uiteindelijk iemand vond die op zaterdag bij me langskwam en aan het werk ging. Een vakman die nog echt kon plaatwerken.
Ik kreeg aan het begin een lijst met de dingen die ik moest aanschaffen, tot een lasapparaat aan toe. Hij heeft perfect werk afgeleverd. De caravan heb ik nu twee seizoenen. We bezoeken er festivals en rockabilly-feesten mee.
Heerlijk, het enthousiasme, de gezelligheid en die ongedwongen sfeer… Mijn vrouw heeft snel heimwee, en op deze manier kunnen we dicht bij huis lekker weekenden weg én lekker blijven slapen. Dit is een Fokker uit 1970, inderdaad, van de vliegtuigbouwer.
750 klinknagels
Ook de caravan is helemaal uit elkaar gehaald, en weer opgebouwd in de Amerikaanse dinerstijl. En alles met mooie materialen. Er zitten 750 klinknagels in! Hij was er slecht aan toe: het leek wel of ze er sigaren in hadden gerookt, zittend naast de frituurpan, je kon het vuil er met een plamuurmes uit steken.
De techniek is gereviseerd en de disselbak heb ik eraf gehaald, die is vervangen door de twee ‘gasflessen’ voor een Amerikaanse look. Die flessen zijn echt, maar doormidden geslepen en kunnen dus open. Ze worden als bergruimte gebruikt. Het is één grote, glanzende kermis, maar ik vind het geweldig. Zo’n Europese caravan is heel populair bij de Amerikanen en bovendien veel praktischer.
Gevaarlijk veel bekijks
Minder problemen bij het keuren, veel lichter en een normale rem in plaats van een elektrische. Bovendien zijn Amerikaanse caravans onbetaalbaar. We hebben heel veel bekijks onderweg, soms op het gevaarlijke af.
We zijn eens ingehaald over de vluchtstrook omdat iemand een filmpje wilde maken. Of ze halen je in, gaan voor je rijden en gaan dan steeds langzamer rijden zodat je ze weer voorbij moet rijden. Soms staan er al foto’s online van mensen die me hebben zien rijden als ik ergens aankom.
Maar goed, het is show. Ik maar mensen gelukkig onderweg, ze krijgen een glimlach op hun gezicht.
Buick Special Sedan weetjes
De Dynaflow-versnellingsbak onder deze Buick is bijzonder. Er kan gekozen worden voor Drive, Reverse, Neutral, Park (waarbij de achterwielen blokkeren) en een lage ‘Grade’-versnelling voor snelle acceleratie of als motorrem in de bergen.
In Drive trekt de auto door een combinatie van een koppelomvormer en een variabel schoepenwiel in één overbrenging van stilstand door tot topsnelheid. Starten met een lege accu kan nog wel, door de auto bij zo’n 50 km/h van Neutral in Grade te zetten. De Dynaflow was inefficiënt en is in 1963 van de markt gehaald.
Lees ook:
Ook interessant
-
Uw Garage: Willy’s dragrace liep fataal af voor zijn Ford Taunus
-
Geen showroomauto: Toon bouwde zijn Citroën Dyane 400 om tot camper
-
Het bijzondere verhaal achter de Buick 700 Series Limited Convertible van Cor
-
Van het Witte Huis naar ‘t Vaticaan: het unieke verhaal achter de Fiat van Gert
-
Eeuwig passieproject: maak kennis met de Mercedes Cabriolet van Kees
-
Onvoorspelbaar kanon: maak kennis met de Renault 5 Turbo van Radouane
-
Maak kennis met het pronkstuk van Arjen’s Suzuki-verzameling: de Fronte
-
Maak kennis met de iconische Ford Mustang V8 Hardtop van Herbert
-
Lezersgarage: Kor heeft al tientallen Mazda’s gehad, en dit is zijn mooiste
-
Lezersgarage: de Volkswagen T1 van Christian is zeer in trek
-
Familiestuk: maak kennis met de Opel Commodore GS van Peter
-
Unieke roest: maak kennis met de originele Daf 32 Combi van Piet