Cor bouwde zijn eigen Dax Cobra, met een BMW V12-motor
Cor Verlinde heeft zijn twee automobiele liefdes weten te verenigen. Het resultaat is een Cobra met vijfliter BMW V12-motor.
- Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
- Tekst en fotografie: Arno Lingerak
- Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF
Dax Cobra V12
Mijn vader had op de plek waar ik nu woon een bedrijf in landbouwmachines. Dat bedrijf heb ik overgenomen en twintig jaar geleden zijn we gefuseerd met twee andere bedrijven. De kantoren zijn verbouwd tot woonhuis en de oude werkplaats kwam leeg te staan. Ik ben dus tussen de trekkers opgegroeid, maar toch ligt mijn interesse meer bij oude auto’s.
De liefde voor de Cobra gaat ook al ver terug. Toen de eerste zelfbouwkits werden aangeboden – en dat is zeker dertig jaar geleden – heb ik me er al eens behoorlijk in verdiept, maar ik kwam tot de conclusie dat het toen financieel niet haalbaar was. Wat later nam ik het bedrijf over en had ik geen tijd meer; ik werkte zeven dagen in de week.
Na de fusie van de bedrijven had ik voor het eerst in jaren weer eens vakantie. Twee weken in augustus achter elkaar vrij! En laat het nou net in zo’n vakantie de open dag zijn bij Dax Benelux…
Ik zeg tegen mijn vrouw: ‘er is daar een open dag, ik ga toch weer eens kijken.’
Het avontuur begint weer
Ze zei meteen: ‘je weet toch wat er dan gaat gebeuren?’ Maar ze stond erop dat ik zou gaan óf nooit meer over een Cobra zou beginnen. En inderdaad, korte tijd later had ik besloten het Cobra-avontuur weer op te pakken. De oude werkplaats zou mijn knutselparadijs worden.
Naast een fan van Cobra’s ben ik ook groot BMW-liefhebber en toen ik een keuze moest maken voor het Cobra-motorblok kwam de Beierse V12 bij me op. Ik heb zo ongeveer alles gelezen wat er te vinden is over dat blok en het blijkt een zeer compact en relatief lichte motor te zijn. Door de gebruikte materialen is het gewicht slechts 240 kilo, elke Amerikaanse V8 weegt meer. Toen ik eenmaal wist dat het zou passen, kon ik het idee niet meer loslaten.
Alleen de elektronica, dat zou dé uitdaging worden. Ik heb toen, om alles compleet en werkend te hebben, een oude 750i gekocht. Die auto heb ik eerst helemaal in orde gemaakt en daar ben ik mee rond gaan rijden om mezelf ervan te verzekeren dat ik alles compleet en goed functionerend had.
Aan het vijfliterblok zit aan elke kant een aparte ontsteking en motormanagementsysteem, er zitten ook twee afzonderlijke computers op en een derde die die twee dan weer synchroniseert. Er komt informatie van onder meer het differentieel en de versnellingsbak. En in het interieur zitten weer knoppen voor de bediening van die bak. Ik heb er drie maanden over gedaan om mezelf helemaal in die materie wegwijs te maken.
Maanden bezig
Het blok had behoorlijk wat gelopen en verbruikte olie, maar tijdens de bouw deed zich een kans voor om het blok van een 850Ci te kopen, met slechts 56.000 kilometer op de teller! Dat blok heb ik gebruikt, de andere delen komen van de 750. Ik heb het project heel goed gepland van tevoren, ben maanden bezig geweest om alles te demonteren, te labelen, te otograferen en alle details op te schrijven in een schrift.
Het is zo’n mooi en uniek project dat ik het nooit zat was. Naast mijn werk ben ik er altijd ‘s avonds en in het weekend mee bezig geweest. Rustig en georganiseerd. Je gaat van de ene uitdaging naar de andere. De kabelboom bijvoorbeeld is groot en dik, de computers zitten normaal gesproken onder de achterbank en de plaatsen van de aftakkingen zijn ook niet te veranderen. En alles moest weer een plek krijgen zonder grote aanpassingen.
Perfectie van BMW
Ik heb het woord ‘eigenlijk’ geschrapt tijdens de bouw. Als ik dacht ‘eigenlijk zou hier een ander kabeltje op moeten’, dan was dat geen keuze, dan deed ik dat gewoon. De eerste keer dat alles weer in elkaar zat en de motor draaide, was echt bijzonder. Na het omdraaien van de sleutel liep de motor alsof hij de dag ervoor nog had gewerkt. Het was ‘s avonds om halftwaalf en ik stond gewoon met kippenvel. Een van de mooiste dingen van deze combinatie is nu de souplesse door het enorme koppel, het is echt ongelooflijk hoeveel kracht erin zit.
En die kracht is er altijd. Alles is door BMW uitgekiend en is perfect op elkaar afgestemd. Er werd wel gedacht dat als ik klaar zou zijn dat de lol eraf zou zijn. Maar ik heb van het rijden net zoveel plezier. Het is echt genieten, ik ben er trots op.
Weetjes
De basis van de Dax ligt bij het Britse merk AC. Na aanvankelijk alleen ‘gewone’ auto’s gebouwd te hebben, kwam het merk in de jaren vijftig met de Ace, een lichte sportwagen met een eigen motor. Later werden ook grotere motoren van Bristol en Ford leverbaar. Toen Carroll Shelby er begin jaren zestig een Amerikaanse V8 in bouwde, was de Cobra geboren. Er zijn vele bedrijven als Dax. Ze bieden pakketten aan voor zelfbouw van Cobra’s. En vrijwel altijd gaat daar een grote Amerikaanse V8 in of een V12 van Jaguar.