Hoe Thijs (23) zijn eigen klassieke Ford pick-up uit Amerika regelde
Thijs Veldhuis stak al zijn tijd, geld en energie in zijn eerste pick-up en moest hem uiteindelijk verkopen. Maar het enthousiasme bleef, dus kwam er een andere. De Ford F150 Ranger XLT.
- Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
- Tekst en fotografie: Arno Lingerak
- Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF
American Dream
Mijn vader is al zeker vijftien jaar geleden met vrienden naar Amerika geweest voor een motorvakantie. Er is een video gemaakt tijdens die reis en toen ik die als klein jochie zag was ik om, daar is mijn liefde voor Amerika en Amerikaanse auto’s begonnen.
Ik droomde van een pick-up, maar daar was geen ruimte en geld voor. Tot we verhuisden en een groot erf kregen. En zo kocht ik drie zomers geleden mijn eerste, een Chevrolet C20 van ‘74. Ik ben er maanden mee bezig geweest.
Mijn hele ziel en zaligheid zat erin. Na die zomer ging ik aan het werk in Zwolle, ik had een tussenjaar van school. Ik had vervoer nodig maar met die C20 wilde ik absoluut de winter niet in en budget voor iets anders was er ook niet meer.
Pijnlijk afscheid
Ik heb ‘m toen moeten verkopen en heb een Toyota Starlet gekocht, dat deed écht pijn. Ik heb nog een briefje met mijn gegevens achter het dashboard verstopt, helemaal ingepakt. Als de auto ooit nog eens uit elkaar gaat, wordt er misschien contact opgenomen.
Ik mis die auto nog elke dag. Vorige zomer had ik genoeg verdiend en besloot ik weer een pick-up te kopen, maar in Nederland zijn ze inmiddels redelijk duur. Maar in Amerika staat tussen de 1500 en 4000 dollar enorm veel te koop op Craigslist.com.
Ik kijk al zes jaar op YouTube naar de video’s van Jeff, een boer uit Medford, Oregon. Hij is altijd met auto’s bezig en weet er echt heel veel van. In een van zijn video’s zag ik dat hij iemand uit Koeweit had geholpen een auto te vinden en verschepen.
Hulp uit Amerika
Ik heb hem dus maar een bericht gestuurd met de vraag of hij mij ook zou kunnen helpen. En dat kon! Ik heb hem uitgelegd wat ik zocht: een lange laadbak, een enkele cabine en een V8. En liefst een Chevrolet.
De dagen daarna heb ik op Craigslist gezeten, elke oude pick-up die in een straal van vier uur rijden van Jeffs huis te koop stond heb ik daar gezien. Jeff is bij redelijk wat auto’s die ik online vond langs geweest, maar die waren op de foto’s toch altijd een stuk mooier dan in werkelijkheid.
En toen kwam hij met het idee om eens bij een vriend van hem te gaan kijken die wat auto’s had staan. Hij maakte daar een video, en toen hij de deur van deze F150 opentrok, de rubbermat optilde en ik daaronder origineel groen tapijt zag was ik verkocht.
Uniek in alle opzichten
Tapijt en bekleding in deze kleur is niet meer leverbaar en dus best uniek. De achterbak was ook nog helemaal gaaf; een teken dat de auto geen zwaar leven had gehad. Er zit cruise control op en airco en het is de duurste uitvoering die in 1977 leverbaar was. Het originele blok en bak zitten er nog onder.
Het hele proces van contact leggen tot de aankoop heeft twee maanden geduurd en alles is gefilmd, ik kon het thuis volgen. Jeff heeft de auto aan de praat gekregen, hij is er mee naar zijn huis gereden en heeft wat testritten gemaakt. Hij heeft de auto naar een wegrestaurant gebracht en daar is het vervoer overgenomen door een transportbedrijf.
Twee weken later kreeg ik foto’s; de auto stond in de container ergens aan de Amerikaanse westkust. Weer zes weken later was het schip hier. In de vakantie ben ik aan het werk gegaan. De verlichting, de aandrijfas en wiellagers zijn in orde gemaakt, het volledige interieur is eruit geweest om schoon te maken en ik heb groot onderhoud gepleegd.
Ford F150 Ranger XLT
De eerste keer dat ik bij de RDW was, werd de auto afgekeurd op een verschil in remdruk op de achteras. De remcilinders bleken slecht en nadat ik deze ook nog had vervangen kwam de auto door de keuring. Dat moment van door de keuring krijgen is onbeschrijflijk, je hebt er dan zo veel werk aan gehad.
Het merendeel van de oude pick-ups dat je ziet rijden is gerestaureerd, deze is nog helemaal origineel. Zo’n auto heeft karakter en als je er zelf veel aan hebt gedaan wordt het ook steeds meer van jezelf.
Een nieuwere auto past niet bij mij, dit is veel meer dan een vervoermiddel. Ik heb er al 4000 kilometer in gereden en nog elke keer als ik er naartoe loop denk ik, mán, wat een mooie auto…
Weetjes
De auto op deze pagina is van de zesde serie, waarin Ford naast de bestaande F100, F250 en F350 de nieuwe F150 introduceerde. Dit was gelijk een succes en deze uitvoering werd al snel de bestverkochte pick-up en wat later de bestverkochte auto in Amerika.
Door de toepassing van gegalvaniseerde en verzinkte delen waren de F’s erg duurzaam. Er was een enorme hoeveelheid varianten leverbaar. Van de kale custom tot de luxe Ranger XLT, in zestien verschillende kleuren maar ook in two-tone of met striping. En als tweezitter maar ook met crew-cab, en zelfs een camperopbouw stond af-fabriek in de folder.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rob bouwde een ultieme sleeper: Nissan Figaro met turbo!
-
Tim verkoos deze Ford Mustang boven een BMW M4
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Uw Garage: René en zijn Lancia Beta Berlina: ‘Plastic zit nog op de deuren’
-
Camper te saai? Rinze kampeert met zijn Toyota FJ Cruiser
-
24-jarige Hessel knapte eigenhandig Peugeot 404 én DAF 55 op
-
Rob reisde heel Europa af opzoek naar zeldzame GAZ Volga M-24
-
Nico bouwde een niet bestaande Volvo 950 Cross Country
-
Tony is de enige in Nederland met deze exclusieve Renault
-
Uw Garage: Freek heeft Nissan Skyline R34 als daily driver
-
Uw Garage: Gerrie heeft een onbekende Sovjet-auto: ‘Eén van in Nederland’
-
Uw Garage: Machiel heeft al 44 jaar dezelfde Morgan 4/4