Oldsmobile Super 88: Ards klassieker is volstrekt uniek in Nederland
Art heeft een Oldsmobile Super 88, een klassieker waarvan er maar drie rondrijden in Nederland. Zijn versie is zelfs de enige met een origineel Nederlands kenteken.
- Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
- Tekst en fotografie: Arno Lingerak
- Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF
Museumstuk
Van dit type Oldsmobile zijn er drie in Nederland. Twee daarvan zijn in mijn bezit, en dit is de enige met een origineel Nederlands kenteken. Er zit dan ook een dashboard in met een kilometer teller. Deze Super 88 is gebouwd in de GM fabriek in Antwerpen en daarna in 1964 nieuw geleverd aan een Nederlandse klant. Begin jaren negentig is de auto gerestaureerd en daarna verkocht aan iemand die betrokken was bij het Schager automuseum.
Daar kwam de Oldsmobile dan ook te staan en hij viel me direct op, wow, dát was mooi, als ik ooit toch eens zo’n auto zou kunnen bezitten… Ik ben me wat in het type gaan verdiepen en werd echt verliefd op die auto. Ik ging er daarna dus nog vaker heen om te kijken. Ze zagen daar ook wel dat ik het leuk vond, dus de V8 werd af en toe een keer voor me gestart, en later mocht ik zelfs een stuk meerijden.
Oldsmobile Super 88 Holiday Hardtop Sedan
Een oom van me raakte geïnteresseerd in klassiekers, en hij besloot een Amerikaan te kopen. Maar welke? Nou, vertelde ik hem, ik weet er wel eentje, ik ga kijken of die te koop is! Bij het museum werd me verteld dat alles te koop was, en er werd meteen een fikse prijs genoemd.
Mijn oom kon zich wel wat veroorloven, en ging mee in mijn enthousiasme. Nog diezelfde middag maakte hij het geld over. En dat zonder de auto ook maar een keer gezien te hebben. Een paar dagen later gingen we naar het museum om de auto over te laten schrijven, maar de eigenaar kreeg ineens twijfels, wilde onder de koop uit.
Maar nadat hij zijn bank had gebeld en er bevestigd werd dat het geld op de rekening stond gingen we toch per Oldsmobile naar huis. Ik had plek om de auto te stallen, en mijn oom stelde voor de auto daar neer te zetten. Ik zou de auto netjes houden zodat hij er altijd mee weg kon, en mocht er ook in rijden. Zo had ik dus ineens mijn droomauto staan, en kon er tegen brandstofkosten mee op pad.
Unieke klus
Totdat mijn oom ging verhuizen en zelf stallingsruimte kreeg. Hij had twee zoons die het ook leuk vonden, die gingen er alleen lang niet zo zorgvuldig mee om als ik altijd gedaan had. Het deed de Olds geen goed. Dus ging op een dag de telefoon, mijn oom aan de lijn. De motor was beschadigd, er was te wild mee gereden met een koude motor. Hij vroeg of ik de auto wilde overnemen, dat leek hem beter. Hij wist dat de Oldsmobile bij mij in goede handen was, hij gunde het me echt. Over de prijs werd dus niet moeilijk gedaan. Dat is nu zeventien jaar geleden.
De motor was tijdens de eerdere restauratie in de auto gezet, die is toen splinternieuw in Amerika besteld. Ik ben zelf begonnen met de revisie, maar kwam er al snel achter dat dit specialistenwerk was. Elke keer als ik iemand belde om onderdelen te bestellen of gewoon voor informatie was het verbaasd:”een Oldsmobile Rocket blok? En daar werk je zelf aan?”
Het werd me keer op keer afgeraden. Ik ben dus gaan sparen en uiteindelijk heb ik het werk uitbesteed. Het complete draaiende gedeelte is vernieuwd. Ik heb er sindsdien 26000 probleemloze kilometers mee gereden. Hij loopt over de tweehonderd weet ik uit ervaring. Er zitten gelukkig ook enorme trommelremmen onder de auto, bijna vrachtwagen formaat. Het vertraagt dus ook heel redelijk.
Een auto om te koesteren
Ik ga er nu mee naar meetings, en kenners op zo’n show zien gelijk dat het iets bijzonders is, een origineel Nederlandse 88. En wat ook echt heerlijk is: ik ga vaak een stuk rijden om even tot rust te komen. In mijn eentje, na het werk of na het eten, en dan alleen het gebrom van de V8. Je hebt soms periodes dat dingen anders gaan dan je zou willen en dan is het bijna een medicijn voor me. Soms heb ik dat echt nodig, heerlijk die rust in je hoofd.
Er komt hier en daar weer een plekje op de auto, onder aan de deuren, dat soort plekken. Maar dat mag na vijfentwintig jaar. Degene die de restauratie destijds heeft uitgevoerd zit nog in het vak, ik ga hem binnenkort maar eens benaderen. Een auto als deze is het waard om mooi te houden, te koesteren.
Weetjes
In 1949 werd de eerste Oldsmobile geleverd met het Rocket blok, een geheel nieuw ontwerp van chief motor engineer Gilbert Burrell. De motoren hadden kleppen in de kop, in tegenstelling tot de zijkleppen die tot die tijd gebruikelijk waren. De Oldsmobiles behoorden gelijk tot de snelste auto’s op de markt, in NASCAR en de Carrera Panamericana werden dan ook direct successen gescoord.
Alle Amerikaanse merken kwamen in de jaren daarna met vergelijkbare motoren, het was het begin van een pk – wedloop. De auto op deze pagina’s is van het laatste modeljaar dat geleverd is met een Rocket blok volgens het originele ontwerp.
Lees ook:
Ook interessant
-
Uw Garage: Willy’s dragrace liep fataal af voor zijn Ford Taunus
-
Geen showroomauto: Toon bouwde zijn Citroën Dyane 400 om tot camper
-
Het bijzondere verhaal achter de Buick 700 Series Limited Convertible van Cor
-
Van het Witte Huis naar ‘t Vaticaan: het unieke verhaal achter de Fiat van Gert
-
Eeuwig passieproject: maak kennis met de Mercedes Cabriolet van Kees
-
Onvoorspelbaar kanon: maak kennis met de Renault 5 Turbo van Radouane
-
Maak kennis met het pronkstuk van Arjen’s Suzuki-verzameling: de Fronte
-
Maak kennis met de iconische Ford Mustang V8 Hardtop van Herbert
-
Lezersgarage: Kor heeft al tientallen Mazda’s gehad, en dit is zijn mooiste
-
Lezersgarage: de Volkswagen T1 van Christian is zeer in trek
-
Familiestuk: maak kennis met de Opel Commodore GS van Peter
-
Unieke roest: maak kennis met de originele Daf 32 Combi van Piet