Noah Korevaar
Noah Korevaar Uit het archief 4 aug 2020
Leestijd: 5 minuten

Unieke one-off: Wim heeft een klassieker uit 1950 die niemand kent

Van in Nederland gebouwde Franse auto, via een vermoedelijke aanrijding tot unieke one-off. Het verhaal van de Panhard Dyna X Barquette van Wim Boers.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Panhard Dyna X Barquette

De basis voor deze auto was een vierdeurs Panhard Dyna X uit 1950, waarschijnlijk een auto met schade. Willy Ton uit Utrecht bouwde de auto in 1954 om tot deze Barquette. Ton deed de technische school en heeft bij Panhard in Frankrijk op de raceafdeling gewerkt, vermoedelijk voor een stagejaar. Ik was natuurlijk erg nieuwsgierig naar zijn verhalen.

Aan de hand van de naam en het adres op het originele linnen kenteken had ik Ton snel gevonden. Hij wilde echter weinig kwijt en deed het voorkomen of zijn vader de auto gemaakt had en foto’s of tekeningen waren er volgens hem ook niet meer.

Hij heeft de Barquette helemaal uit aluminium opgebouwd, het enige wat nog herkenbaar Dyna is, is de motorkap. Al is die wel smaller gemaakt. De spatborden lijken van een motorfiets afkomstig, aan de achterste exemplaren is te zien dat er twee aan elkaar gelast zijn. Een leuk detail is dat de donor-Dyna ook in Nederland is gebouwd. In Boskoop werden bij carrosseriebouwer Mulder tussen 1949 en 1951 Panhards geassembleerd.

Panhard Dyna X Barquette
Panhard Dyna X Barquette

Zelfgebouwd

Willy Ton is inmiddels overleden, maar twee jaar geleden kwam ik in contact met zijn dochter, en zij bevestigde dat haar vader de auto wel zelf bouwde, ze gaf me zelfs wat oude foto’s mee en een artikeltje dat in een krant heeft gestaan toen de auto klaar was.

Er waren ook foto’s bij van een vakantie in Italië met de auto. Ik weet hoe het autootje rijdt en neem van mij aan: dat moet een avontuur geweest zijn! De auto heeft in de tussentijd verschillende eigenaren gehad. De Barquette heeft zo’n dertig jaar stilgestaan in Apeldoorn en was toen wit. Een andere eigenaar heeft voor een rit tijdens Koninginnedag de auto oranje gespoten. In 1990 is er iemand aan een restauratie begonnen en toen was de auto gedeeltelijk geel, maar die klus is nooit afgemaakt.

Toen de auto weer te koop kwam, reageerde er niemand en daarom duurde dat jaren. De eigenaar belde of ik niet iemand binnen de Panhard Club wist die hem over wilde nemen. Ik kende het autootje wel, maar had het nog nooit in het echt gezien en ben toen toch maar eens gaan kijken.

Panhard Dyna X Barquette

Uit alle hoeken

En zo werd ik eigenaar van een behoorlijk project. Er zaten onderdelen op van Volkswagen, een Opel Kadett en een Daihatsu op. Er was in het verleden echt van alles gedaan om de boel rijdend te houden. Ik blijf zoeken naar mensen die iets over de geschiedenis weten; omdat het zo’n unieke auto is, is het leuk om dat boven water te krijgen.

Ik heb de auto zo goed en zo kwaad als het kon teruggebracht in de originele staat, natuurlijk met Panhard-onderdelen. Ik had in die tijd nog geen foto’s, dus het moest gedeeltelijk naar eigen inzicht, dat kon niet anders. Het dashboard heb ik zelf gemaakt en geborsteld, de ampère-, benzine- en snelheidsmeter komen uit een 1950’er Dyna X.

De randen om de koets waren verdwenen, die heb ik zelf opnieuw gemaakt uit dun aluminium. Ook de interieurbekleding en de voorkant zijn opnieuw gemaakt. Bij een vorige restauratie was een poging gedaan om een nieuw front te maken van gaas, maar ik heb het nu uit aluminium gemaakt. Ook heb ik de vorm van de Dyna X-grille erin proberen te verwerken. Ook zijn er originele koplampringen gebruikt, zodat de lampen weer verstelbaar zijn.

Niemand kent ‘m

Alle popnagels in de carrosserie zijn vervangen door aluminium klinknagels. Popnagels waren er immers nog niet in 1954. En natuurlijk is de koets strak gemaakt en gespoten in de Nederlandse racekleur. De motor en versnellingsbak zagen er nog goed uit, maar zijn toch uit elkaar geweest en gereviseerd.

Het internationale Panhard-evenement in mei 2008 was voor mijzelf een deadline om alles af te hebben. Ik wilde de auto daar immers laten zien! En hoewel de motor nog niet liep, stond hij daar ook daadwerkelijk. En dan merk je dat het uniek is. De Franse Panhardisten wisten niet wat ze zagen. Niemand kent deze auto. Mensen kijken er onderweg naar, blijven naast je rijden om het merk te kunnen lezen. Het is een echte blikvanger.

We doen er nu van alles mee: van rondjes door het dorp tot het bezoeken van grote evenementen in heel Europa, dan gaat de auto op een trailer mee achter de camper. De Barquette is dus inmiddels in België, Duitsland, Frankrijk, en (net als in de jaren vijftig) ook weer in Italië geweest.

Weetjes

Panhard leverde in tegenstelling tot veel andere autofabrikanten ook losse onderstellen en techniek van personenauto’s. Door de mooie en lichte techniek werd het onderstel van de Dyna X vaak gebruikt voor in kleine aantallen geproduceerde auto’s. DB was een van de bekendste in Frankrijk, maar ook Callista, Marathon en Monopole maakten gebruik van het onderste.

Ook in het buitenland wist men de Franse techniek op waarde te schatten. Veritas bouwde met behulp van Bauer auto’s, en ook in Italië (Ghia en Nardi) en Amerika (Devin) ontstonden specials op basis van de Dyna X.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.