Uw Garage: op pad met de Peugeot 404 Coupé (1964)
Opgroeien achter een Peugeot garage en op vakantie naar Frankrijk; het is niet moeilijk te zien waar de liefde voor Peugeot van Sander May vandaan komt. Maak kennis met zijn Peugeot 404 Coupé (1964).
De eerste zes jaar van mijn leven woonde ik achter de Peugeot garage in Breezand, mijn vader werkte daar. De liefde voor het merk zat er dus vroeg in en op mijn achttiende haalde ik mijn eerste auto uit Frankrijk. Als je daar bij de garage op de hoek informeerde naar een bepaald type auto dan kreeg je wat adressen door, de auto’s stonden toen nog gewoon in oude schuurtjes en op het erf.
- Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn.
- Tekst en fotografie: Arno Lingerak
Liefde voor Peugeot
Vrienden kochten een Honda of een Golfje, ik kocht een Peugeot 203 pick up. Ik wist nog van niets, hij was van voor tot achter rot en er zat een scheur in het blok. Ik heb er een andere motor in gezet en er toch nog behoorlijk wat mee gereden. En zo ga je van het een in het ander, zo heb ik veel ervaring op gedaan.
Ik heb er aardigheid in onderdelen in kleine series na te maken. Bij de 203 die ik heb zit een ijzertje onder de zijramen en na 50 jaar is dat vaak vergaan. Op verzoek van een Franse handelaar heb ik een hele serie van die strips gemaakt, maar toen het op afrekenen aankwam was er geen geld.
Hij vertelde me dat hij veel spullen en auto’s op zijn erf had staan, misschien konden we ruilen? Ik ben er heen gereden en trof daar deze 404 Coupé aan. Hij stond al jaren buiten en er zaten geen papieren bij, die auto was voor hem een paar honderd euro waard.
De Peugeot 404 Coupé (1964)
Ik ken de 404 Coupé al veel langer, als kleine jongen heb ik tijdens een vakantie met mijn ouders ooit een hele serie foto’s gemaakt van zo’n auto die bij een Frans meer geparkeerd stond. Dat heb ik altijd onthouden; een schitterende, elegante auto.
Ik heb de Coupé van de handelaar meegenomen en bij thuiskomst eerst eens goed schoon en droog gemaakt. En net als bij het fotograferen jaren geleden viel me weer op wat een elegante auto het is. Er moest behoorlijk wat aan moest gebeuren maar een hopeloos project was het zeker niet!
Ik heb eerst de motor er uit gehaald om te kijken hoe erg die er aan toe was. En dat wás erg; niet meer te redden, die stond vol water en dus echt muurvast. De koets daarentegen viel mee: dit deel is hard, dat is nog wel te redden, als ik hier wat aan las zit het er ook weer mooi in… Als het op oude auto’s aankomt beleef ik het meeste plezier aan het repareren en restaureren dus besloot ik met hulp van mijn vader de Coupé aan te pakken.
Schaarste
In vergelijking met een normale 404 is alles schaars en duur. Schermen zijn bijvoorbeeld niet meer te krijgen. Veel plaatwerk is dus hersteld in plaats van vervangen. Zo ook de grille. Een mooi exemplaar kost 1100 euro, dus heb ik van twee slechte één goede gemaakt.
De kabelboom heeft per jaar en uitvoering kleine verschillen en er was in het verleden flink aan gerommeld, er zat dus heel veel werk in om alle elektrische delen weer goed werkend te krijgen. Ik vond een ander motorblok dat een jaar niet meer had gedraaid, niet ideaal bij een eerste generatie injectie.
Nadat deze motor was ingebouwd bleek het alleen op het koude start systeem te lopen. Het Kugelfischer injectie systeem moest gereviseerd worden… De eerste offerte die ik kreeg deed mij besluiten er maar gewoon carburateurs op te zetten.
Totdat ik via via bij iemand in Frankrijk terecht kwam die deze systemen vroeger veel had gereviseerd en daar nu de apparatuur nog voor had staan. Hij is voor me aan het werk gegaan. Maar voor je de spullen weer terug hebt ben je weer een half jaar verder.
Ik heb heel veel werk gehad aan de voorbereiding van het plaatwerk, en het spuiten heb ik uitbesteed. Dat is werk voor een vakman. En zo had ik negen jaar na de ‘ruil’ toch zomaar een mooie, goed rijdende 404 coupé!
Ouderdom
Je merkt onderweg wel dat het wat ouder is allemaal. Op snelheid heb je redelijk wat windgeruis en als het regent merk je bijvoorbeeld dat de wissers er een hele taak aan hebben.
Maar van de andere kant: zo’n motor met injectie loopt wel héél mooi, je kunt goed meekomen en er gewoon 130 mee rijden. En een 404 is eigenlijk altijd een heel fijn rijdende auto. En dat verpakt in die Coupé lijnen, fantastisch toch?
Peugeot bracht de 404 uit in vele versies. De vierdeurs sedan Berline, de vijf deurs stationcar die ook als 6 of 7 zitter ‘Familiale’ leverbaar was, Pick- up’s, én de Coupé en Cabriolet. De 404 is getekend door Pininfarina, maar alleen deze laatste twee versies werden ook in Italie gebouwd.
De bodemplaten gingen per spoor naar een fabriek van Pininfarina in een voorstad van Turijn. Daar werden plaatdelen geperst en werd het geheel samengebouwd. Voorzien van een laklaag en een interieur ging het geheel weer terug naar Sochaux in Frankrijk. Daar werd de auto voorzien van een aandrijflijn en afgebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Elektrische Peugeot e-5008 nu flink in prijs verlaagd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 3008
-
Goedkoopste oranje occasion: op één tank naar Leipzig en terug
-
Dit performancelabel stopt ermee! Al na drie jaar en slechts één model
-
Uw Garage: Willy’s dragrace liep fataal af voor zijn Ford Taunus
-
Geen showroomauto: Toon bouwde zijn Citroën Dyane 400 om tot camper
-
Het bijzondere verhaal achter de Buick 700 Series Limited Convertible van Cor
-
Van het Witte Huis naar ‘t Vaticaan: het unieke verhaal achter de Fiat van Gert
-
Eeuwig passieproject: maak kennis met de Mercedes Cabriolet van Kees