Maak kennis met de bijzondere Studebaker Power Hawk (1956) van Fokko
Fokko de Haas is al decennialang in het bezit van deze Studebaker Power Hawk en werd pas enkele jaren geleden op het spoor gebracht van een mooi stukje historie.
- Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2017. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
- Tekst en fotografie: Arno Lingerak
- Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF
Prima conditie
Mijn broers zijn al op vrij jonge leeftijd naar Amerika vertrokken en zij kochten daar een Studebaker. Die auto’s bleven me altijd bij en toen al nam ik me voor dat er ooit een Studebaker zou komen. Deze auto kocht ik in 1975, de auto was toen al 19 jaar oud. Er zat wat mooie documentatie bij: het originele instructieboekje, het eerste kenteken en een behoorlijke stapel facturen uit de jaren zestig en zeventig.
De vorige eigenaar was notaris in Bloemendaal en de eigenaar daar weer voor was de heer Van Nieuwenhuijzen. Het was zijn derde Studebaker,en na deze kocht hij er weer een. Deze auto is gemaakt in België, bij de firma D’Ieteren in Vorst bij Brussel. Daar werden de auto’s vanuit Amerika in onderdelen naartoe gebracht en geassembleerd.
Studebaker Power Hawk
De auto is door de toenmalige importeur in Den Haag geleverd aan Van Nieuwenhuijzen en die heeft de auto gelijk op Koni-schokdempers gezet en voor en achter zware stabilisatorstangen laten monteren, waardoor de auto een heel behoorlijke wegligging had. En zo heeft Van Nieuwenhuijzen er anderhalve maand na aankoop de Tulpenrallye mee gereden.
En niet onverdienstelijk; hij is 46ste geworden in een veld van 240 deelnemers, met onder andere Porsches, Jaguars en Mercedes Gullwing-modellen. Deze eerste eigenaar is helaas tragisch aan zijn einde gekomen, hij is vlak na de start van een rally in Zweden verongelukt in een Alfa Romeo. Dat was in 1960.
Tot zeven jaar geleden wist ik niets van het Tulpenrallye-verleden van de auto. Toen werd ik benaderd door de zonen van van Nieuwenhuijzen. Zij vonden na de dood van hun moeder plakboeken op zolder met originele foto’s van de Power Hawk tijdens de Tulpenrallye van 1956.
Volstrekt uniek
Ze zijn toen gaan spitten in het verleden en zijn via de Studebaker Club Nederland bij mij terechtgekomen met de vraag of ik de auto nog had. Ze vroegen in welke staat de auto was en of ze hem een keer konden komen bekijken. Ik antwoordde dat de auto perfect was en dat ze natuurlijk meer dan welkom waren om langs te komen. En toen kwam het Tulpenrallye-verhaal en vertelden ze dat daar ook foto’s van waren. Dat is natuurlijk uniek, echt fantastisch.
Wat later was er een internationale clubmeeting in Enschede en daar ben ik toen met de Power Hawk heengegaan. En de zonen van Van Nieuwenhuijzen met het plakboek. Een geweldige ontmoeting. We hebben natuurlijk nog steeds contact, de heren zijn in de tussentijd ook een keer met me meegereden. Speciaal voor die gelegenheid had ik de auto weer voorzien van het startnummer en de rallyschilden die ik in de tussentijd had gekocht.
Tranen in de ogen
Toen was het helemaal dé auto waar hun vader rally’s in gereden had. Ze gingen zitten, we gingen op pad en ze kregen de tranen in hun ogen. En ik heb nu prachtige foto’s gekregen en mooie verhalen gehoord over het verleden van de Power Hawk, ze vroegen bijvoorbeeld waar de Lucas-lampen waren die er altijd op gezeten hadden. Nou, die had ik eraf gehaald en achterin gelegd, ik wilde eens kijken hoe het stond zonder. Maar toen ik hoorde dat Lucas sponsor was van Van Nieuwenhuijzen heb ik ze er toch snel weer op gezet.
Het is een niet-gerestaureerde auto, er is nooit aan gelast. De motor is er een keer uit geweest omdat de koppeling niet meer vrijkwam en toen heb ik het blok gelijk weer in de goede kleur gebracht en het koelsysteem helemaal doorgespoeld voor het weer in de auto ging De carrosserie is een keer opnieuw in de originele kleuren gespoten. Niet vanwege roest; door de ouderdom en het poetsen van al die jaren was de lak op verschillende plekken gewoon verdwenen.
43 jaar (en meer…)
De grondverf kwam er doorheen, het was gewoon niet mooi meer. De remmen rondom zijn natuurlijk al meerdere malen vernieuwd en de diagonaalbanden zijn vervangen door radiaalbanden. Dat is echt een wereld van verschil. Het onderhoud doe ik allemaal zelf, ik vind het leuk werk en het is simpele techniek, echt het ouderwetse schroefwerk.
Onderdelen zijn nog best goed verkrijgbaar, er zit zelfs een specialist in Nederland die veel heeft en in al mijn Studebaker-jaren heb ik natuurlijk veel adressen en contacten opgedaan. Alleen plaatdelen zijn schaars geworden. Ik heb de auto nu 43 jaar en hij gaat natuurlijk niet meer weg. Mijn kleindochter zit nu op de IVA in Driebergen en is ook enthousiast over de auto. De toekomst van deze Power Hawk staat dus al vast.
Weetjes
Hoewel Studebakers nooit als pure sportauto bedoeld waren, zijn ze toch ingezet in wedstrijden als de NASCAR Series, en niet zonder succes. Er is echter een race waar het merk onlosmakelijk mee verbonden is: de Carrera Panamericana.
Tijdens de eerste races in de jaren vijftig reden er al Studebakers mee, maar sinds de race in 1988 nieuw leven is ingeblazen, maken ze er de dienst uit. Door talloze onderhuidse aanpassingen, een beresterke Chevrolet V8 en de gestroomlijnde body eindigde er in 22 van de 29 races een Studebaker op de eerste plaats.