Volkswagen Schwimmwagen: Lamborghini zwemmend voorbij – Uw Garage
Roy Bolks heeft amfibievoertuigen via een zaterdagbaan leren kennen. Hij heeft er jaren geleden zijn werk van gemaakt én is een groot liefhebber. Maak kennis met zijn Volkswagen Schwimmwagen.
- Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
- Tekst en fotografie: Arno Lingerak
- Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF
Passie voor legervoertuigen
Mijn ouders hadden een bedrijf en in het pand ernaast stond het altijd vol met zware legervoertuigen. Ik stond regelmatig te kijken, daar stonden mooie dingen! De eigenaar bemerkte mijn nieuwsgierigheid en vroeg of ik werk zocht voor de zaterdag, maar ik had al een baantje.
Hij vroeg me wat ik verdiende en bood vervolgens het dubbele. En zo zat ik op mijn zeventiende in de restauratie van tanks en amfibievoertuigen.
Een van de eerste klussen waar ik aan werkte was een DUKW, een Amerikaanse amfibiewagen uit de Tweede Wereldoorlog. Dat soort voertuigen zijn een rode draad in mijn leven gebleven. Veel landen hadden voor hun leger in die tijd een eigen amfibievoertuig.
De Volkswagen Typ 166 Schwimmwagen
Van de Schwimmwagen zijn door Volkswagen behoorlijk veel exemplaren geproduceerd, maar er zijn er niet veel meer over. Hij was gebouwd voor het binnenland; sloten, meren en riviertjes. Een snel en wendbaar voertuig voor verkenners, die vóór de legertroepen reden. Door de vierwielaandrijving komt hij prima door het terrein en ook in water is het een heel behendig autootje.
De Schwimmwagen kan alleen niet veel hebben qua belading en golfslag. Op zee heb je er dan ook niets mee te zoeken. De techniek is heel basic. Een Kevermotor en een extra versnellingsbak in een badkuip, waarbij de schroef rechtstreeks wordt aangedreven door de motor, meer is het niet.
Beperkingen
Achteruit varen? Dat kan niet. En zolang de motor draait, vaart de auto. Je kan hem niet in zijn vrij zetten en als je wilt stoppen moet de motor dus uit. Om achteruit te varen zit er een peddel bij. Er zitten geen dure vindingen in, het simplisme heeft het gewonnen bij de ontwikkeling.
Er werd ook niet nagedacht over levensduur, ze zijn nooit ontwikkeld voor de langere termijn. Zelfs het materiaal is eenvoudig. Er was een gebrek aan aluminium, dus het is allemaal gewoon staal.
De Schwimmwagen stuurt vrij direct, met je voorwielen heb je eigenlijk een dubbel roer. Dat je niet achteruit kunt varen is lastig, maar die peddel biedt dan uitkomst. Verder zijn er voor het varen geen ingewikkelde handelingen nodig. Je maakt een stang bij de schroef vast en daarmee kantel je die schroef achterover wanneer je in het water ligt.
Ontwateringsgaten
Als je weer aan land gaat, kan je het water dat eventueel via de assen of het stuurhuis naar binnen is gelopen via wat ontwateringsgaten weg laten lopen. Even de stoppen eruit en klaar. Bij het onderhoud moet je goed aan de smeerpunten denken. Die moeten lekker vol vet zitten om het vocht buiten te houden en bij een eventuele restauratie moet je ervoor zorgen dat de lasnaden goed dicht zijn.
De link met de oorlog raakt op de achtergrond, dat is voor veel mensen geen issue meer. Het gaat om de techniek en om het plezier dat je ermee kunt hebben. Mensen die zo’n ding hebben zijn vooral geïnteresseerd in de techniek en de mogelijkheden, niet in het oorlogsverleden.
Fun factor, dag Lamborghini!
Het zijn meestal mensen die een verzameling amfibieauto’s hebben. In en uit het water rijden is het leukst! Je rijdt naar een meer of een rivier, vaart wat rond, neemt een goed gevulde picknickmand mee, heerlijk gewoon. Het is met niets te vergelijken, geen belemmeringen, doen waar je zin in hebt, dat gevoel. Hij heeft een enorme fun factor.
Het zijn dan ook enorme nekkendraaiers, het water in-en uitrijden is voor veel mensen een unieke gebeurtenis. We waren deze zomer bij het Gardameer en daar stond iemand met een witte Lamborghini Gallardo naast de boothelling.
En toen kwamen wij plotsklaps het water uitrijden… Dan draaien alle filmende en fotograferende telefoons weg van die Lamborghini. Mensen die een amfibieauto hebben zijn bijzonder en kleurrijk, niet te vergelijken met bijvoorbeeld de eigenaar van zo’n dure sportwagen.
Joelen langs de grachtkant
Deze zomer hebben we een camping in Amsterdam afgehuurd en een evenement georganiseerd voor amfibievoertuigen. Er waren daar drie dagen lang zestig voertuigen en mensen van over de hele wereld.
Dan gaan we heel Amsterdam door, met langs de grachtkant allemaal mensen die staan te joelen en te juichen. Een unieke sfeer. Je komt door die amfibieauto’s op mooie plekken en ontmoet leuke, vriendelijke mensen. Een speedboot met een dikke motor vinden mensen al gauw storend, maar een VW Schwimmwagen tovert supersnel een brede lach op de gezichten.