Zoek artikelen en videos op merk
BMW 1-serie test, nieuws, prijs en meer
De BMW 1-serie is het instapmodel van het BMW gamma en wordt sinds 2004 verkocht. Feitelijk is de auto de opvolger van de BMW 3-serie compact. De eerste generatie werd van 2004 tot en met 2011 geproduceerd. Sinds 2011 staat de tweede generatie in de showrooms. Het is een auto die bekend staat om zijn betrouwbaarheid. De bijtelling voor een BMW 1-serie bedraagt 22%.
De eerste generatie BMW 1-serie werd in verschillende carrosserievormen aangeboden, zoals een tweedeurs coupe, een tweedeurs cabriolet en een vijfdeurs hatchback. Met de introductie van de tweede generatie, worden de coupe en cabriolet onder de noemer BMW 2-serie verkocht. In het huidige leveringsgamma van de 1-Serie vinden we alleen een driedeurs hatchback evenals een vijfdeurs hatchback model. Speciaal voor de Chinese markt wordt er ook nog een 1-serie sedan, met vier deuren, geproduceerd in een joint venture met het Chinese Brilliance concern. Opvallend is dat de BMW 1-serie voorzien is van achterwielaandrijving, met uitzondering van het sedan model. Integrale aandrijving is echter als optie leverbaar, onder de naam X drive.
Voor de eerste generatie werden zowel benzine, als dieselmotoren aangeboden, met vier en zes cilinders, al dan niet voorzien van een turbo. Met de introductie van de tweede generatie BMW 1-serie in 2011 veranderde er ook het een en ander wat betreft de motorisering; er zijn voor het eerst in de geschiedenis van BMW driecilinderblokken leverbaar, en alle motoren zijn voorzien van een turbo.
Benzineverbruik en kosten
Het opgegeven fabrieksverbruik voor de BMW M140i bedraagt 7,8 liter per 100 kilometer. De nieuwprijs van een BMW 1-serie bedraagt circa 30.098 Euro.
Nieuw model
Naar verwachting introduceert BMW in 2019 de derde generatie BMW 1-serie. Waarschijnlijk betekent dat ook het einde van de zescilinder motor in dat model. Tevens zal deze nieuwe generatie beschikken over voorwielaandrijving.
Modellengamma
Het Duitse BMW concern heeft een breed modellengamma waarmee het veel succes heeft onder automobilisten die op zoek zijn naar een premium rijbeleving. De instapper van dat gamma is de hierboven beschreven BMW 1 serie. De BMW 2-serie behelst zowel een coupe als een cabriolet en een MPV; onder de naam Active Tourer en Grand Tourer. De laatstgenoemde is de verlengde uitvoering. De 3-serie maakt al sinds 1975 deel uit van het BMW programma en wordt sinds 2018 in de zevende generatie geproduceerd. De 4-serie behelst zowel een coupe als een cabriolet en een GranTourer; een vierdeursmodel met een sterk aflopende daklijn aan de achterzijde waardoor het idee van een coupe vorm wordt benadrukt. De 5-serie is een sterk troef in het segment van de executive cars en de 7 serie is eveneens een vierdeurs sedan en opereert in het topsegment van de markt. De 5 serie Grand Touring valt onder de noemer 6-serie. Met de BMW X1, X2, X3, X4, X5, X6 en X7 heeft BMW zeven modellen in het zeer sterk groeiende segment van de crossover en SUV modellen. En met de BMW 8-serie, die wordt aangeboden als tweedeurs coupe en tweedeurs cabriolet, concurreert het merk met de succesvolle Mercedes S klasse coupé en cabriolet. Daarnaast biedt het merk twee volledig elektrische auto’s aan; de i3 en de i8.
Laatste nieuws over BMW 1-serie
-
Waarom de 1-Serie nu eindelijk wél als een echte BMW rijdt
-
Duik in de prijslijst: nieuwe 1-serie – de goedkoopste BMW
-
Geniet van zomerse zon met betaalbare cabrio-occasion van BMW
-
Let op, nieuwe BMW 1-Serie heeft niet de motorisering die je denkt
-
Deze betrouwbare Duitse occasion kost slechts 5.000 euro
-
De kleintjes doen net niet helemaal mee in het grote BMW M-feest
-
Koopwijzer: occassion BMW 1-Serie F20/F21 (2011 – 2019)
-
BMW scherpt eindelijk M135i aan
-
Straat(jes)gevecht: BMW 128ti vs. Ford Focus ST
-
BMW brengt historisch label terug op de 128ti
-
Autovisie dubbeltest: Audi A3 Sportback vs. BMW 1-Serie
-
BMW M2 hatchback is een bijzonder vette creatie