Zoek artikelen en videos op merk
BMW 5-serie test, nieuws, prijs en meer
De BMW 5-serie maakt onderdeel uit van het BMW gamma sinds 1972. Momenteel wordt de auto in de zevende generatie geproduceerd en verkocht. De 5-serie werd in eerste instantie alleen als vierdeurs sedan verkocht. In 1991 verscheen voor het eerst een stationwagon uitvoering van het model en de Grand Touring werd van 2009 tot en met 2017 geproduceerd. Laatstgenoemd model leeft voort in de 6-serie GT. Momenteel bestaat de 5-serie uit twee modellen; een vierdeurs sedan en een vijfdeurs stationwagon. Een rijtest van de nieuwste generatie BMW 5-serie en reviews van de vorige generaties BMW 5-serie vind je bij Autovisie.
Prijs en verbruik
De nieuwprijs van de zevende generatie BMW 5-serie bedraagt vanaf 57.656 Euro. Het verbruik bedraagt 5,8 liter per 100 kilometer bij een CO2 uitstoot van 132 gram/km. (waarden voor BMW 520i sedan met 184 pk)
Motoren
Door de jaren heen en met de verschillende generaties 5-serie, veranderde ook het motorenaanbod. In eerste instantie was het model slechts met vier-, en zescilindermotoren leverbaar. Daar werden in de loop van de tijd echter ook V8 en V10 varianten aan toegevoegd. In 1982 verscheen voor het eerst een dieselmotor in het aanbod. Er zijn voor de huidige, zevende, generatie 5-serie zowel diesel als benzinemotoren leverbaar. Het topmodel van de 5-serie is de BMW M5 en deze beschikt over een 8 cylinder motor. Van de nieuwe, zevende generatie BMW 5-serie zal ook een plug-in hybride uitvoering op de markt komen. De 5-serie is het bestverkochte model van BMW na de succesvolle 3-serie.
Interieur
Het Duitse merk BMW probeert met haar auto’s een premium rijbeleving aan te bieden. Dat vertaalt zich in de betrouwbaarheid van de auto’s evenals de gebruikte materialen en afwerking. Dat is ook terug te vinden in het interieur van de BMW 5-serie. Opvallend designkenmerk is het naar de bestuurder toe gebogen dashboard.
Modellengamma
Het Duitse BMW concern heeft een breed modellengamma waarmee het veel succes heeft onder automobilisten die op zoek zijn naar een premium rijbeleving. De instapper van dat gamma is de BMW 1-serie. De BMW 2 serie behelst zowel een coupe als een cabriolet en een MPV; onder de naam Active Tourer en Grand Tourer. De laatstgenoemde is de verlengde uitvoering. De 3-serie maakt al sinds 1975 deel uit van het BMW programma en wordt sinds 2018 in de zevende generatie geproduceerd. De 4-serie behelst zowel een coupe als een cabriolet en een GranTourer; een vierdeursmodel met een sterk aflopende daklijn aan de achterzijde waardoor het idee van een coupe vorm wordt benadrukt. De hierboven beschreven 5-serie is een sterke troef in het segment van de executive cars en de 7-serie is eveneens een vierdeurs sedan en opereert in het topsegment van de markt. Met de BMW X1, X2, X3, X4, X5, X6 en X7 heeft BMW zeven troeven in het zeer sterk groeiende segment van de crossover en SUV modellen. En met de BMW 8-serie, die wordt aangeboden als tweedeurs coupe en tweedeurs cabriolet, concurreert het merk uit München met de succesvolle Mercedes S-klasse coupe en cabriolet. Daarnaast biedt het merk twee puur elektrische auto’s aan; de i3 en de i8.
Laatste nieuws over BMW 5-serie
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
Deze grote Duitse stationwagen is nu een betaalbare occasion
-
Deze dikke gezinsdiesel schreef 90.000 euro af en mag gewoon milieuzones in
-
Koopwijzer: BMW 5-serie – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Waarom de BMW i5 nét niet de perfecte elektrische sportsedan is
-
Oeps! De BMW 5-Serie en 7-Serie zijn iets té zelfrijdend
-
BMW i5: ook zonder zes-in-lijn een échte BMW sportsedan?
-
Occasions: 3 serieuze sedans voor maximaal 10.000 euro
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe BMW 5 Serie – een ‘normale’ BMW
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Gelekt! De elektrische BMW i5 ziet er… euhm… heel normaal uit