Zoek artikelen en videos op merk
Daewoo Matiz test, nieuws, prijs en meer
De Daewoo Matiz was een compacte stadsauto die in de jaren negentig van de vorige eeuw door het inmiddels failliete bedrijf Daewoo Motor uit Zuid-Korea werd geproduceerd en verkocht. Het model was slechts verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback. Kenmerkend voor de Daewoo Matiz is het enigszins gedrongen uiterlijk en de compacte formaten. De auto is niet langer dan 3,5 meter. De Daewoo Matiz werd snel een van de succesnummers van Daewoo na de introductie van het model in 1998. De styling was afkomstig van de Italiaan Giorgetto Giugaro. Het succes van Daewoo als merk was onder andere terug te voeren op de gratis drie jaar onderhoud die elke koper van een nieuwe Daewoo auto kreeg.
Eerste generatie
Onder de merknaam Daewoo, verscheen de eerste generatie Matiz in 1998 op de markt. Het werd het meest succesvolle Daewoo model in termen van verkoopcijfers. Het onderstel en de mechaniek van de Matiz deelt het model met de Suzuki Alto. De productie vond in een groot aantal landen plaats; waaronder India, Iran, Oezbekistan en Polen. Het gros van de productie vond echter plaats in het thuisland Zuid-Korea. Door de enge verbintenis met het Noord-Amerikaanse General Motorsconcern, werd de Matiz ook onder de merknamen Pontiac en Chevrolet verkocht.
Tweede generatie
De tweede generatie Daewoo Matiz werd in de periode van 2005 tot en met 2009 geproduceerd. Ook dit nieuwe model kenmerkt zich door de compacte afmetingen van 3,5 meter lengte. De 0,8 liter driecilinder benzinemotor resulteerde in een acceleratie van 0-100 km/uur in 18,2 seconden. De topsnelheid bedroeg 145 km/uur.
Derde generatie
De derde generatie Matiz werd in 2009 op de markt gebracht. Met het faillisement van Daewoo in 2011 en het verdwijnen van de merknaam voor wat betreft de productie van personenauto’s veranderde de naam van het kleine model in Chevrolet Spark. Ook het Australische merk Holden biedt hetzelfde model aan met de naam Holden Spark. Het gewicht van deze derde generatie Spark bedraagt 1.070 kilo.
Vierde generatie
Sinds 2016 staat de vierde generatie Chevrolet Spark in de showrooms. De auto als zodanig wordt niet verkocht in Europa maar scoort nog steeds goede verkoopcijfers in Zuid-Oost Aziatische landen en in Zuid-Amerika.