Zoek artikelen en videos op merk
BMW test, nieuws, prijs en meer
BMW is een van de waardevolste automerken ter wereld, maar dat was niet altijd zo. In 1959 stond het bedrijf uit München aan de rand van de afgrond en werd zelfs een overname door Daimler-Benz overwogen. Herbert en Harald Quandt kochten de fabrikant en vonden de weg terug naar boven. De in 1962 geïntroduceerde ‘Neue Klasse’ was een succes en bracht niet alleen de befaamde 02-serie voort, maar ook de 3 Serie, 5 Serie, 6 Serie en 7 Serie. Sinds de jaren negentig heeft BMW zijn leveringsprogramma langzaam uitgebreid met onder meer hatchbacks (1 Serie), vierdeurs coupés (4 Serie en 6 Serie Grand Coupé), roadsters (Z4), MPV’s (2 Serie Active Tourer) en SUV’s (X1, X3, X4, X5 en X6). De M3 en M5 zijn levende legendes op sportief gebied.
BMW, dat staat voor Bayerische Motoren Werke, komt voort uit vliegtuigmotorenfabrikant Rapp Motorenwerke (1913) en begon zijn leven in 1916. Er moest toen een nieuw logo komen, maar dat baseerden de ontwerpers simpelweg op het beeldmerk van Rapp: de bedrijfsnaam op een zwarte achtergrond in een cirkel en in het midden de vlag van de Duitse deelstaat Beieren. Pas in 1920 werd bedacht dat het logo ook een draaiende propeller zou kunnen voorstellen.
Fabrieken gesloten
Duitsland verloor de Eerste Wereldoorlog en op last van de geallieerden werden de BMW-fabrieken op 9 december 1918 gesloten. Pas enkele jaren later mochten ze weer worden geopend, maar de productie van vliegtuigmotoren was uitgesloten. In 1928 kocht BMW de Dixie Automobil Werke en nam het bedrijf de 3/15 in productie, een in licentie gebouwde Austin 7. Eind jaren dertig begon BMW zijn eigen modellen te ontwerpen, waaronder de legendarische 328-racewagen.
Piepkleine ‘bubble car’
In de Tweede Wereldoorlog schakelde BMW weer over op het bouwen van vliegtuigmotoren. De fabrieken werden echter platgebombardeerd door de geallieerden en na de Duitse overgave werd het BMW verboden om nog motorvoertuigen te bouwen. Pas in 1948 mocht het bedrijf de productie van motorfietsen weer opstarten. De eerste auto, de 501, liet tot 1951 op zich wachten. Het merk bouwde grote luxesedans, coupés en cabriolets, maar ook de piepkleine ‘bubble car’ Isetta.
Legendarische M-modellen
In 1959 was het geld op. De overname door de gebroeders Quandt was de redding. De ‘Neue Klasse’ was een groot succes en vormde de basis voor BMW’s sportieve reputatie. Het merk ging racen met onder meer de 2002, 3 Serie en 6 Serie en vermarktte zijn succes met legendarische M-modellen als de M3, M5 en M635CSi. Momenteel heeft BMW een uitgebreid gamma met daarin elektrische auto’s die onder het submerk i worden verkocht. BMW is eigenaar van Rolls-Royce en Mini.
Laatste nieuws over BMW
-
Gelekt! De elektrische BMW i5 ziet er… euhm… heel normaal uit
-
BMW ziet absurde toename in winst en jij kunt mee profiteren
-
Duik in de prijslijst: de BMW iX1
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe BMW M2 Coupé
-
Deze occasion wil je BMW M850i Jeff Koons: rijdende kunst
-
Onderzoek: ‘BMW-rijders zijn psychopaten’
-
Waarom de duurst mogelijke BMW enkel voor mensen met wansmaak is
-
BMW XM: de overtreffende trap van de zwaarste en krachtigste BMW
-
Deze occasion wil je: BMW E30 M3, een rijdende legende!
-
Waarom BMW twee verschillende logo’s op zijn auto’s voert | Sjoerds Weetjes 342
-
Audi TT versus BMW Z3: welke spotgoedkope cabrio-occasion is beter?
-
Waarom de nieuwe BMW M2 (niet) voor echte liefhebbers is